Join the forum, it's quick and easy

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

İsmail Gaspıralı (1851 - 1914)

Aşağa gitmek

İsmail Gaspıralı (1851 - 1914) Empty İsmail Gaspıralı (1851 - 1914)

Mesaj tarafından GoDFaTHeR C.tesi Haz. 05, 2010 2:02 pm

İsmail Gaspıralı (1851 - 1914) 106
Türk dünyasının büyük düşünce adamlarından ve reformistlerinden biri olan Gaspıralı İsmail Beyİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Kırım Harbi (1853-1856) bütün şiddetiyle devam ederkenİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,
Bahçesaray'a iki saat mesafedeki Avcıköy'de dünyaya geldi. Babasının
doğduğu köye nisbetle Gaspirinski (Gaspıralı) lâkabını alan İsmail
Bey'in çocukluğuİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Kırım Türk kültürünün beşiği olan Bahçesaray'da geçmiş ve bu şehirİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , onun ruhundaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , sokaklarıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , camileriİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , evleri ve özellikle Hansarayı ileİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , silinmez İzler bırakmıştır.

Henüz on yaşındayken Akmescit lisesine gönderilen İsmailİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , orada İki sene kaldıktan sonra Varonej şehrindeki askerî okula nakledildi. Daha sonra Moskova Askerî İdadisi'ne gitti.
Gaspralı bu dönemde en çok etkisinde kaldığı olay Ruslar’ın
özellikle Türk karşıtlığından beslenen Panslavizm politikalarıdır. Genç
İsmail buna karşı tepki koymak istemektedir. Bu yüzden okuldan
ayrılmıştır.

Okuldan ayrılan Gaspralı Zincirli Medresesi’nde Rusça öğretmeni
olarak göreve başladı. Bîr buçuk yıl kadar süren bu görevi sırasındaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , bol bol okuyarak Rus edebiyatı ve fikir akımları hakkında esaslı bilgiler edinen İsmail Beyİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,
bir yandan da Rus basınını takip ederek politik gelişmeleri ve
Rusya'nın içte dışta izlediği politikayı daha İyi kavramaya çalıştı.
İleride kafasını çok meşgul edecek olan "sosyalizm" hakkında da
hayatının bu döneminde epeyce bilgi edinen Gaspıralıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , 1869 yılında maaşı 600 rubleye çıkarılarak Yalla'da Dereköy mektebine tayin edildiİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , burada da iki yıl kaldıktan sonraİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Bahçesaray'a dönerek yeniden Zincirli Medresesi'nde Rusça dersleri vermeye başladı.

Gaspıralıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , o zamana kadar kafasında teşekkül eden ilk olarak Zincirli Medresesi'nde uygulamaya çalıştıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , talebelerineİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , asıl görevi dışında "usul-ü cedid" (yeni metod)'le Türkçe dersleri verdiği gibiİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , medreselerde uygulanan "skolastik" eğitim tarzını da eleştirmeye başladı. Fakat bu metod ilk başlarda tepkiyle karşılandı.
Gaspralı’nın en büyük hedeflerinden biri İstanbul’a gitmekti.
İstanbul’a giderek zabit olmayı istiyor fakat yarıda bıraktığı eğitimin
buna engel olacağını düşünüyordu. Bu sebepten dolayı da 1871 yılında
Paris’e giderek yarıda kalan eğitimini tamamladı. Gaspıralıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , 1874 sonlarına kadar Paris'te kaldı.

İsmail Beyİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,
Paris’ten İstanbul’a gitmiş fakat bir türlü ideali olan memuriyeti
yapma fırsatı bulamamıştı. Yazarlık hayatı da bu dönemde başladı.
Zabitlik hayalinin gerçekleşemeyeceğini anlayıncaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , 1875 kışında Kırım'a dönen Gaspıralıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , 1878'de Bahçesaray belediye başkanlığına seçilinceye kadar başka hiç bir işle uğraşmadıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , sadece okudu ve milletinin hayatını inceledi.

Gaspıralı İsmail Beyİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,
1878 yılında Bahçesaray belediye başkanlığına seçildi; bu görev
sayesinde düşündüğü bazı yenilikleri gerçekleştirebileceğini
zannediyorduİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,
ne var ki önüne yine bazı engeller çıktı. Belediye başkanı olarak
görevlerini -bütün imkânsızlıklara rağmen-yerine getirmeye çalışırkenİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , aslı misyonunu da hiç unutmayan Gaspıralıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , 1879 yılındaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , bir gazete çıkarmak için Rus hükümetine müracaat ettiyse deİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , bu müracaatı reddedildi. Fakat oİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , mutlaka yayın yoluyla milletine hizmet etmek istiyordu. 1881 yılındaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , "Genç Molla" müstear adı ileİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,
ileride kitap olarak da yayınlanacak olan "Russkoe Musulmanstovo"
(Rusya Müslümanları) başlıklı makalelerini yazarak Akmescit'te çıkan
"Tavrida" gazetesinde yayınlandı.

Gaspıralıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , izin alamamasına rağmenİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , gazete çıkarma fikrinden asla vazgeçmemiştir. Bunun içinİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , zemin yoklamak amacıylaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , 1881 yılından başlayarak "Tonguç"İsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , "Ay"İsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , "Güneş"İsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , "Yıldız"İsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , "Mir'at-i Cedid" gibi çeşitli adlarla küçük risaleler yayınlamaya başladı. Ne var kiİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Rus sansürüİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , bu risalelerin yayınınıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , adlan başka olsa da gazete hüviyeti taşıdıkları gerekçesiyle çok geçmeden yasaklayacaktır.
"TERCÜMAN"
Gaspıralıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , bir gazete çıkarabilmek için tam dört yıl mücadele verdiİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , defalarca Petesburg'a giderek müracaatlarda bulundu ve nihayet 1883 yılındaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,
Türkçe kısmı aynen Rusçaya da tercüme edilmek şartıyla "Tercüman-ı
Ahval-i Zaman"ı yayınlama iznini kopardı. Adını Şfnasi'nin İstaNbul'da
çıkardığı "Tercütman-ı Ahval"dan alan bu gazetenin Rusça adı da
"Perevotcik" olacaktı. Zühre Hanım'ın ziynet eşyalarını ve annesinden
kalan kıymetli elbiseleri satarak elde ettiği parayaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , 300 ruble kadar abone parasını da ilave ederek eski bir makine ve bir miktar hurufat alan Gaspıralıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , ilk nüshayı 10 Nisan 1883'te çıkardı.

Türcümanİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,Rusya'da çıkan ilk Türk gazetesi değildiİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , ama yaygınlığı ve oynadığı rol bakımından en önemlisiydi. 1903 yılına kadar haftalıkİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , 1903-1912 arasında haftada bazan ikiİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , bazan üç defaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Eylül 1912'den sonra da günlük olarak tam 33 yıl yaşadı ve 1916 yılında kapandı.
Küçük boyda dört sayfa olarak çıkmaya başlayan Tercüman çok geçmedenİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , devrin şartlarına ve okur yazarlık oranına göre çok yüksek sayılabilecek tirajlara ulaştı. Kafkasyaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Kazanİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Sibiryaİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Türkistanİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Çinİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , hatta İran ve Mısır'da satılan Tercüman'ın büyük başarısıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Gaspıralı'nın sadece Rusya Türklerinin değilİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,
bütün müslümanların meseleleriyle yakında ilgileniyordu. Bu aynı
zamanda Dilde birlik fikrinin hayata geçmesi aynı dilin kullanılmasında
önemli bir misyon yerine getirilmesi anlamına geliyordu.

1905 bunalımından sonra Kazan'daİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Kafkasya'daİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Türkistan'da ve Kırım 'da yayınlanan 35'ten fazla gazete ve dergideİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , çok sayıda hikâye ve romanda "Gaspıralı dili" kullanılmıştır.
MÜSLÜMAN İTTİFAKI
Tercüman gazetesi sayesinde geçmişte hayali olan Dilde birlik
fikrinin yanısıra usu-ü Cedid okulunu da oluşturan ve yaygınlaştıran
Gaspıralı İsmail Bey'in 1905 İhtilali'nden sonra Rusya Müslümanlarının
ittifakı gayesiyle toplanan üç kongrede de önemli roller oynadı. Eğitim
meselesinin ağırlıklı olarak ele alındığı III. Kongre'de "dil birliği"
ile ilgili görüşlerini bütün Rusya Müslümanlarına resmen kabul ettirdi.
(1906).

"Usul-ü cedid" hareketinin başarısı ve Ekim Manifestosu 'ndan sonra müslümanların kazandığı hürriyetİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , öte yandan "Müslüman İttifakı" için yapılan kongreler Gaspıralı'nın cesaretini arttırdı. Gerçekteİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , yaptığı bütün faaliyetlerİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , onun Türk birliğinin daha ileri bir merhalesi olarak İslâm birliğini hedeflediğiniİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , fikrî yapısının Türkçü olduğu kadarİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , İslamcı bir nitelik de taşıdığını göstermektedir. Nitekim 1907'deİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,
Kahire'de bir "İslâm Kongresi" toplayabilmek için büyük gayret sarf
etti. 1910'da ise Hindistan'a gitti ve Bombay'daki "Encümen-i
İslamiye"nin toplantılarına katılarak görüşlerini anlattı.
Meşrutiyet'in
ilanından sonra İstanbul'a gelmiş ve büyük bir heyecanla karşılanmıştır
(1909). Türkiye Türklüğüne büyük bir ilgi duyan Gaspıralıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Kırım'da da Rus basınına karşı Türkiye'yi savunmaktanİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) ,
aleyhteki yazılara cevap vermekten asla çekinmemişti. Birinci Dünya
Savaşı arifesinde İstanbul'a tekrar gelerek Türkiye'yi savaşa girmemesi
hususunda uyarmaya çalışan Gaspıralıİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Türk dünyasının yetiştirdiği nadir zekalardan biriydiİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , büyük bir mücadele adamı ve gerçekten inanmış bir idealistti.
Gaspıralı İsmail Beyİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , 11 Eylül 1914 Cuma günü Bahcesaray'da vefat etti. Ertesi gün muhteşem bir cenaze töreniyleİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , Mengligiray Han türbesi civarında toprağa verilen büyük idealistin ölümüİsmail Gaspıralı (1851 - 1914) , bütün İslâm dünyasında çok büyük bir teessür uyandırdı.
GoDFaTHeR
GoDFaTHeR
Farkımız*Tarzımız*
Farkımız*Tarzımız*

<B>Mesaj Sayısı</B> Mesaj Sayısı : 3016
<B>Rep Sayısı</B> Rep Sayısı : 455
<B>Kayıt tarihi</B> Kayıt tarihi : 30/04/10

https://kopuk1.forum.st

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz