Join the forum, it's quick and easy

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Fransiskenler ve Dominikenler « Genel

Aşağa gitmek

Fransiskenler ve Dominikenler « Genel Empty Fransiskenler ve Dominikenler « Genel

Mesaj tarafından GoDFaTHeR Paz Mayıs 09, 2010 11:21 am

Bundan önceki tarikatlarFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll daha çokFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll üyelerinin özellikle
tarım işlerinde bizzat çalışmaları ile yaşıyorlardı. Oysa Fransisken ve
Dominiken tarikatı mensupları için bedensel çalışma yükümlülüğü yoktu.


Her iki tarikat da bilimsel çalışma yapmak için kurulmuş olmamalarına
rağmenFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll bilimsel
araştırmalar bu tarikatlarda sanki kendiliğinden başlamıştır. FakatFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll aynı zamandaFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll aralarında bir "zıtlık"
da görülen bu iki tarikatFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll iki ayrı görüşün
taşıyıcıları olmuştur.


Gerek yeni kurulan üniversitelerFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll gerekse bu yeni
tarikatlar için ortak ve karakteristik olan noktaFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll "Aristo"yu incelemeye
almalarıdır. Aristo'yu Batı Arapça çevirileri üzerinden Lâtinceye
yapılan çevirileriyle tanımıştır. Skolastiğin birinci döneminin
Eflâtuncu ve özellikle de Yeni Eflâtuncu olduğunu biliyoruz. İkinci
dönem ise "Aristocu "dur. Ancak bu dönemde Aristoculuk akımıFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll hiçbir direnme ile
karşılaşmadan rahatlıkla gelişebilmiş değildir. Bu yeni Aristo
araştırmaları akımına birçok kişilerFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll bu arada Kilisenin etkili
ve sorunlu kişileri deFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll karşı çıkmıştır.


Aristoculuk akımına karşı takınılan tutumları dört istikamette
toplayabiliriz:


1) Aristo'nun etkili olmasına ve benimsenmesine tam anlamıyla "karşı"
olanlar. Başlangıçta çok güçlü olan bu istikametteki tutumFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll zamanla önemini
yitirmiştir.


2) İkinci yöndeki tutumFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll birincinin tam
karşıtıdır. Bu ikinci eğilim "'Aristocu1 'dur. Fakat Aristo'yu "İbni
Rüşd"ün anladığı ve sunduğu gibi benimser. Lâtin İbnî Rüşdçülerin en
ünlüsüFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll Paris
Üniversitesinden "Brabant'lı Siger"dir.


Brabant'lı Siger


(? -1282) Siger İbni Rüşd'ün şu görüşlerini benimser: Tüm insanlar için
ortak olan bir akıl vardır. Ölümsüz olanFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll bu ortak akıldır. Sonra
evren Allah tarafından belli bir zaman anında yaratılmış olmayıpFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll başlangıçtan bu yana
vardır. Siger ve yandaşları bu düşünceleri Paris'te Kilisenin karşı
çıkışı ile karşılaşmış ve Kilisenin düşmanlığını kazanmıştır.


Siger Kilise ile düştüğü bu karşıtlıktan kurtulmak içinFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll Skolastiğin son
döneminde ve Rönesans'da rastladığımızFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll bir çözüm şekli
bulmuştur. Bu çözüm şekliFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll gerçeğin "çift" olduğu
görüşüdür. Bu görüşü şöyle özetleyebiliriz: Felsefe açısından doğru
olan bir şeyFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll ilahiyat açısından
yanlış olabilir.


Felsefe ve ilahiyat ayrı ayrı alanlar olduğundanFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll felsefenin doğru bulduğu
bir gerçeği dindar bir insanFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll pekâlâ ve de haklı olarak
yanlış diye düşünebilir. Fakat Kilise bu "çift gerçek" varsayımı ile
rahatlamamış olacak kiFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll tutumunda yeterli bir
gevşeme olmamıştır. Nitekim Siger'in bu görüşleri Kilise tarafından
resmen yasaklanmıştır. Bu yasaklamaFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll İbni Rüşdcülüğün felsefe
tarihi sahnesinden yeniden çekilmesine neden olmuştur.


Geri kalan iki istikametteki görüşler Aristo'yu benimser. Yalnız onu
Kilisenin ve Augustinus'un görüşleri ile uzlaştırmaya çalışarak.


3) Üçüncü istikametteki akımFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll temelde Augustinus'u
dayanır ve Aristo'yu ancak ölçülü benimser. En önemli temsilcisi de
Bonaventura olan bu yöndeki akımıFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll "Fransisken" tarikatı
temsil eder.


4) "Dominiken" tarikatınca temsil edilen sonuncu eğilim iseFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll temele Aristo'yu alır ve
bu temel üzerinde yeni bir ilahiyat ve felsefe kurmaya çalışır.
Başlıca temsilcisi Aquino'lu Thomas olan bu akımFransiskenler ve Dominikenler « Genel Virgulll özellikle Kilisenin
"resmi görüsü" olmuş ve bu zamanda Batıda Kilise en yüksek dönemine
ulaşmıştır.
GoDFaTHeR
GoDFaTHeR
Farkımız*Tarzımız*
Farkımız*Tarzımız*

<B>Mesaj Sayısı</B> Mesaj Sayısı : 3016
<B>Rep Sayısı</B> Rep Sayısı : 455
<B>Kayıt tarihi</B> Kayıt tarihi : 30/04/10

https://kopuk1.forum.st

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz