Av Suçu İşleyen Avcının Tüfeği Alınmaz
1 sayfadaki 1 sayfası
Av Suçu İşleyen Avcının Tüfeği Alınmaz
AV SUÇU İŞLEYEN AVCININ TÜFEĞİ ALINAMAZ
RUHSATSIZ AV TÜFEKLERİNE RUHSAT İMKANI
Kara Avcılığı Kanununun 28. maddesi 23.01.2008 gün ve 5728 sayılı kanunla değiştirilmiş
değişiklikten önce av suçu işleyenlerin ruhsatlı av tüfekleri ve suç
vasıtaları sulh ceza hakiminin kararı ile müsadere edilirken
yeni düzenleme ile kanunun 27. maddesinde gösterilen ve yasaklanan
fiillerin konusunu oluşturan canlı ve cansız hayvanlar (avlanması yasak
av hayvanları) AV SUÇU İŞLEYEN AVCININ TÜFEĞİ ALINAMAZ
bunların türevleri(boynuzdiş postvs.) avlanmada kullanılması veya avlaklarda pazaryeri ve ticarethanelerde bulundurulması yasak olan eşya ve vasıtaların (teyptuzakkapanses ve ışık yayan aletler vs)
mülkiyetinin kamuya geçirilmesine kanunda gösterilen idari makam
tarafından karar verilecektir (av suçları yönünden Çevre ve orman
Bakanlığı memurları ).
Mülkiyetin kamuya geçirilmesinin müsadereden farkı ise müsadereye sulh ceza hakimi karar verirken mülkiyetin
kamuya geçirilmesi kararını idari ve mülki amirlerin vermesi ve
müsadereye konu eşyanın mülkiyetinin devlete geçmesine karşın kanunda
açık hüküm bulunan hallerde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının aksi halde devletin mülkiyetine geçmesidir.
Yapılan değişiklik ile 28.maddede hangi eşyaların mülkiyetinin kamuya
geçirilmesine karar verileceği gösterilmesine ve bunların içinde AV
TÜFEĞİ GÖSTERİLMEDİĞİ Halde Çevre ve Orman Bakanlığınca verilen idari yaptırım kararlarında Kara Avcılığı kanununun 2/26’cı maddesindeki’’ Avlanmabu kanunun kapsamında avına izin verilen yaban hayvanı türleriniizin
verilen yerlerde tespit edilen zaman ve miktarlar ile belirlenen esas
ve usullerle canlı veya ölü ele geçirmeye çalışmayı veya ele
geçirmeyi…. İfade eder’’tanımlama esas alınarak ve teşebbüsünde
cezalandırılacağı kabul edilerek karar verilmektedir.Kara avcılığı
kanununun 2.bölüm cezalar bölümü21232428ve 29’cumaddelerinde ‘’ zehirleyenleravcılık belgesi olmadan avlananlar avlanma süreleri dışında avlananlar fiillerin
tekrarı halinde ‘’ gibi açıklamalar kanunun teşebbüs halini değil
kabahat oluşturan fiilin tamamlanmış olmasını aradığını göstermektedir.
Kabahatler kanununun 13.maddesi ‘’Kabahate teşebbüs cezalandırılamaz.Ancak teşebbüsün
de cezalandırılabileceğine dair ilgili kanunda hüküm bulunan haller
saklıdır.’’hükmü yer almasına ve Kara Avcılığı Kanununun cezalar
bölümünde teşebbüsün cezalandırılacağına ilişkin hüküm olmamasına
karşın idari para cezası verilmesi gerekirken böyle bir uygulama
yapılmasının kanuna aykırı olduğuna kuşku yoktur.
Yargıtay İkinci dairesinin 06.05.1999gün ve E1999/4461karar 1999/5996 sayılı kararı ve Yargıtay Ceza Genel Kurulunun 18.11.1997 gün ve E1997/2-219K.1997/242 sayılı kararı da bu görüşümüzü doğrulamaktadır.
Böyle bir karar ile karşılaşan avcı kardeşlerimizin kararın tebliğinden
başlayarak 15 gün için de Sulh Ceza Mahkemesine itirazda bulunmaları durumun yukarıdaki açıklamalar doğrultusunda bir kez de hakim tarafından değerlendirilmesini sağlamaları yerinde olacaktır.
Ayrıca Çevre ve Orman Bakanlığı ilgililerince avcıların işlediği
kabahatler nedeni ile av tüfeklerinin mülkiyetinin kamuya geçirilmesine
de karar verildiği Konfederasyonumuza yapılan baş vurulardan
anlaşılmaktadır.Bu uygulamada yasaya aykırıdır.Zira Kara Avcılığı
kanununun 5728 sayılı kanunla değişik 28.maddesi ve 20.maddesi yukarıda
da denildiği gibi mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilecek
eşyaların neler olduğunu göstermiştir.
BUNLARIN İÇİN DE AV TÜFEĞİ YOKTUR.Maddenin böyle anlaşılması gerektiği
28.maddenin gerekçesinden açıkça görülmektedir. Gerekçede aynen’’bu
fıkra hükmünün uygulanması bakımından örnek vermek gerekirse av da kullanılan tüfeğin ruhsat belgesinin olmaması halinde bu tüfek hakkın da 2521 sayılı kanunun hükümleri uygulanacaktır.Ancak idari yaptırımı gerektiren avlanmada kullanılan tüfeğin ruhsatnamesinin bulunması halinde 2521
sayılı kanunun ve bu kanunun hükümlerine göre el koyma işlemi
yapılmayacak ve tüfek ruhsat sahibine iade edilecektir.Ancak av
hayvanları bakımından bu kanunda belirlenen el koyma ve diğer usulü
işlemler uygulanabilecektir.’’denilmektedir.
Böyle bir hareketle karşılaşan avcı kardeşlerimizin bu yazıda açıkladığımız gerekçelerle kararın tebliğinden başlayarak 15 gün içinde Sulh Ceza Mahkemesine itiraz etmeleri gerekmektedir.
Yukarıda açıklanan Kara Avcılığı Kanununun 28.Maddesinin gerekçesinde
yer alan ‘’Avda kullanılan tüfeğin ruhsat belgesinin olmaması halinde
bu tüfek hakkında 2521 sayılı kanun hükümleri uygulanacaktır’’ hükmünün
de ne anlama geldiğinin açıklayalım:2521 sayılı Avda ve Sporda
kullanılan tüfeklerle ilgili kanunun 13.maddesi değişmişyeni madde ‘’mülkiyeti kendisine ait olup olmadığına bakılmaksızın yivsiz
tüfek ruhsatnamesi olmadan yivsiz av tüfeği bulunduran kişiye 50 Türk
Lirası idari para cezası verilir.Ayrıca ruhsatname işlemleri
tamamlanıncaya kadar tüfek muhafaza altına alınır.Muhafaza altına
alındıktan itibaren 1 Ay içinde ruhsatname işlemelerinin tamamlanmaması
veya menşeini ispata yarar belge ibraz edilmemesi halinde tüfeğin
mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir’’hükmünü getirmiştir.
Kanunun gerekçesin de ise ’’ ancak idari yaptırımı gerektiren avlanmada kullanılan tüfeğin ruhsatnamesinin bulunması halinde 2521
sayılı kanun ve bu kanunun hükümlerine göre el koyma işlemi
yapılmayacak ve tüfek ruhsat sahibine iade edilecektir.Ancak av
hayvanları bakımından bu kanunda belirtilen el koyma ve diğer usulü
işlemler uygulanabilecektir’’açıklaması yer almaktadır.
Kanunun ve gerekçesinin bu açık ifadesine karşın uygulamada
Çevre Orman Bakanlığı İl Çevre ve Orman müdürlüğü ilgililerince bir
yandan kabahat oluşturan eylemler hakkında idari para cezası verilirken
aynı zamanda tüfeğin mülkiyetinin kamuya geçirilmesine kara verildiği avcılar tarafından konfederasyonumuza yapılan başvurulardan anlaşılmaktadır.
Avcıların mağduriyetinin önlenmesi bakımından bu yanlış ve haksız
uygulamanın kaldırılması gerekmektedir.Bu nedenle Çevre ve Orman
Bakanlığının bir genelge ile durumu tüm Çevre ve Orman İl
müdürlüklerine duyurarak uygulama birliği sağlanması gerekir.
Konfederasyonumuzca ilgili Bakanlık nezdinde bu konudaki girişimlere
başlanmıştır.Böyle bir uygulama ile karşılaşan avcı kardeşlerimizin
idari yaptırım kararı verilip kendilerine tebliğinden sonra 15 günlük
itiraz süresi geçirilmeden Sulh Ceza Mahkemesine itiraz etmeleri ve
Konfederasyonumuza da başvurmaları gerekmektedir.
Not : Konfederasyonumuzun Hukuk danışmanlığı hizmete girmiştirgerekli ulaşım bilgileri aşağıda verilmiş olup tüm yurt avcısına hizmet vermektedir.
Konfederasyon Tel:0312 229 19 02
Fax:0312 229 54 03
A.Y.H.A.K
Avcılık ve Yaban Hayatı Koruma Konfederasyonu
GENEL SEKRETERİ
MUSTAFA GÜZEL
RUHSATSIZ AV TÜFEKLERİNE RUHSAT İMKANI
Kara Avcılığı Kanununun 28. maddesi 23.01.2008 gün ve 5728 sayılı kanunla değiştirilmiş
değişiklikten önce av suçu işleyenlerin ruhsatlı av tüfekleri ve suç
vasıtaları sulh ceza hakiminin kararı ile müsadere edilirken
yeni düzenleme ile kanunun 27. maddesinde gösterilen ve yasaklanan
fiillerin konusunu oluşturan canlı ve cansız hayvanlar (avlanması yasak
av hayvanları) AV SUÇU İŞLEYEN AVCININ TÜFEĞİ ALINAMAZ
bunların türevleri(boynuzdiş postvs.) avlanmada kullanılması veya avlaklarda pazaryeri ve ticarethanelerde bulundurulması yasak olan eşya ve vasıtaların (teyptuzakkapanses ve ışık yayan aletler vs)
mülkiyetinin kamuya geçirilmesine kanunda gösterilen idari makam
tarafından karar verilecektir (av suçları yönünden Çevre ve orman
Bakanlığı memurları ).
Mülkiyetin kamuya geçirilmesinin müsadereden farkı ise müsadereye sulh ceza hakimi karar verirken mülkiyetin
kamuya geçirilmesi kararını idari ve mülki amirlerin vermesi ve
müsadereye konu eşyanın mülkiyetinin devlete geçmesine karşın kanunda
açık hüküm bulunan hallerde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının aksi halde devletin mülkiyetine geçmesidir.
Yapılan değişiklik ile 28.maddede hangi eşyaların mülkiyetinin kamuya
geçirilmesine karar verileceği gösterilmesine ve bunların içinde AV
TÜFEĞİ GÖSTERİLMEDİĞİ Halde Çevre ve Orman Bakanlığınca verilen idari yaptırım kararlarında Kara Avcılığı kanununun 2/26’cı maddesindeki’’ Avlanmabu kanunun kapsamında avına izin verilen yaban hayvanı türleriniizin
verilen yerlerde tespit edilen zaman ve miktarlar ile belirlenen esas
ve usullerle canlı veya ölü ele geçirmeye çalışmayı veya ele
geçirmeyi…. İfade eder’’tanımlama esas alınarak ve teşebbüsünde
cezalandırılacağı kabul edilerek karar verilmektedir.Kara avcılığı
kanununun 2.bölüm cezalar bölümü21232428ve 29’cumaddelerinde ‘’ zehirleyenleravcılık belgesi olmadan avlananlar avlanma süreleri dışında avlananlar fiillerin
tekrarı halinde ‘’ gibi açıklamalar kanunun teşebbüs halini değil
kabahat oluşturan fiilin tamamlanmış olmasını aradığını göstermektedir.
Kabahatler kanununun 13.maddesi ‘’Kabahate teşebbüs cezalandırılamaz.Ancak teşebbüsün
de cezalandırılabileceğine dair ilgili kanunda hüküm bulunan haller
saklıdır.’’hükmü yer almasına ve Kara Avcılığı Kanununun cezalar
bölümünde teşebbüsün cezalandırılacağına ilişkin hüküm olmamasına
karşın idari para cezası verilmesi gerekirken böyle bir uygulama
yapılmasının kanuna aykırı olduğuna kuşku yoktur.
Yargıtay İkinci dairesinin 06.05.1999gün ve E1999/4461karar 1999/5996 sayılı kararı ve Yargıtay Ceza Genel Kurulunun 18.11.1997 gün ve E1997/2-219K.1997/242 sayılı kararı da bu görüşümüzü doğrulamaktadır.
Böyle bir karar ile karşılaşan avcı kardeşlerimizin kararın tebliğinden
başlayarak 15 gün için de Sulh Ceza Mahkemesine itirazda bulunmaları durumun yukarıdaki açıklamalar doğrultusunda bir kez de hakim tarafından değerlendirilmesini sağlamaları yerinde olacaktır.
Ayrıca Çevre ve Orman Bakanlığı ilgililerince avcıların işlediği
kabahatler nedeni ile av tüfeklerinin mülkiyetinin kamuya geçirilmesine
de karar verildiği Konfederasyonumuza yapılan baş vurulardan
anlaşılmaktadır.Bu uygulamada yasaya aykırıdır.Zira Kara Avcılığı
kanununun 5728 sayılı kanunla değişik 28.maddesi ve 20.maddesi yukarıda
da denildiği gibi mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilecek
eşyaların neler olduğunu göstermiştir.
BUNLARIN İÇİN DE AV TÜFEĞİ YOKTUR.Maddenin böyle anlaşılması gerektiği
28.maddenin gerekçesinden açıkça görülmektedir. Gerekçede aynen’’bu
fıkra hükmünün uygulanması bakımından örnek vermek gerekirse av da kullanılan tüfeğin ruhsat belgesinin olmaması halinde bu tüfek hakkın da 2521 sayılı kanunun hükümleri uygulanacaktır.Ancak idari yaptırımı gerektiren avlanmada kullanılan tüfeğin ruhsatnamesinin bulunması halinde 2521
sayılı kanunun ve bu kanunun hükümlerine göre el koyma işlemi
yapılmayacak ve tüfek ruhsat sahibine iade edilecektir.Ancak av
hayvanları bakımından bu kanunda belirlenen el koyma ve diğer usulü
işlemler uygulanabilecektir.’’denilmektedir.
Böyle bir hareketle karşılaşan avcı kardeşlerimizin bu yazıda açıkladığımız gerekçelerle kararın tebliğinden başlayarak 15 gün içinde Sulh Ceza Mahkemesine itiraz etmeleri gerekmektedir.
Yukarıda açıklanan Kara Avcılığı Kanununun 28.Maddesinin gerekçesinde
yer alan ‘’Avda kullanılan tüfeğin ruhsat belgesinin olmaması halinde
bu tüfek hakkında 2521 sayılı kanun hükümleri uygulanacaktır’’ hükmünün
de ne anlama geldiğinin açıklayalım:2521 sayılı Avda ve Sporda
kullanılan tüfeklerle ilgili kanunun 13.maddesi değişmişyeni madde ‘’mülkiyeti kendisine ait olup olmadığına bakılmaksızın yivsiz
tüfek ruhsatnamesi olmadan yivsiz av tüfeği bulunduran kişiye 50 Türk
Lirası idari para cezası verilir.Ayrıca ruhsatname işlemleri
tamamlanıncaya kadar tüfek muhafaza altına alınır.Muhafaza altına
alındıktan itibaren 1 Ay içinde ruhsatname işlemelerinin tamamlanmaması
veya menşeini ispata yarar belge ibraz edilmemesi halinde tüfeğin
mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir’’hükmünü getirmiştir.
Kanunun gerekçesin de ise ’’ ancak idari yaptırımı gerektiren avlanmada kullanılan tüfeğin ruhsatnamesinin bulunması halinde 2521
sayılı kanun ve bu kanunun hükümlerine göre el koyma işlemi
yapılmayacak ve tüfek ruhsat sahibine iade edilecektir.Ancak av
hayvanları bakımından bu kanunda belirtilen el koyma ve diğer usulü
işlemler uygulanabilecektir’’açıklaması yer almaktadır.
Kanunun ve gerekçesinin bu açık ifadesine karşın uygulamada
Çevre Orman Bakanlığı İl Çevre ve Orman müdürlüğü ilgililerince bir
yandan kabahat oluşturan eylemler hakkında idari para cezası verilirken
aynı zamanda tüfeğin mülkiyetinin kamuya geçirilmesine kara verildiği avcılar tarafından konfederasyonumuza yapılan başvurulardan anlaşılmaktadır.
Avcıların mağduriyetinin önlenmesi bakımından bu yanlış ve haksız
uygulamanın kaldırılması gerekmektedir.Bu nedenle Çevre ve Orman
Bakanlığının bir genelge ile durumu tüm Çevre ve Orman İl
müdürlüklerine duyurarak uygulama birliği sağlanması gerekir.
Konfederasyonumuzca ilgili Bakanlık nezdinde bu konudaki girişimlere
başlanmıştır.Böyle bir uygulama ile karşılaşan avcı kardeşlerimizin
idari yaptırım kararı verilip kendilerine tebliğinden sonra 15 günlük
itiraz süresi geçirilmeden Sulh Ceza Mahkemesine itiraz etmeleri ve
Konfederasyonumuza da başvurmaları gerekmektedir.
Not : Konfederasyonumuzun Hukuk danışmanlığı hizmete girmiştirgerekli ulaşım bilgileri aşağıda verilmiş olup tüm yurt avcısına hizmet vermektedir.
Konfederasyon Tel:0312 229 19 02
Fax:0312 229 54 03
A.Y.H.A.K
Avcılık ve Yaban Hayatı Koruma Konfederasyonu
GENEL SEKRETERİ
MUSTAFA GÜZEL
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz