Dinimizde avlanmanin hükmü
1 sayfadaki 1 sayfası
Dinimizde avlanmanin hükmü
Muhterem Hocam. Benim sizden istirhamım
av hayvanlarıyla ilgili. Günümüzde avlanmak helâl midir? Bazıları
günümüzde et ihtiyacını karşılamak eskisi gibi zor olmadığından
avlanmayı iyi görmüyorlar. Zevk için avlanmakla ihtiyaçtan avlanmak
diye ayırt etmek mi lâzım? Yoksa avladığınız hayvanı eğer yiyorsanız
zevk için dahi olsa günah mıdır?
Avlanmanın Hükmü
Avlanmak normal olarak mübahtır: "İhramdan çıktığınızda avlanabilirsiniz." (Maide 5/2. Ayrıca bk. Maide 5/94)
Eti yenen av hayvanları genellikle etleri için avlanır. Eti yenmeyen av hayvanları ise post kürk kıl diş gibi bazı organlarından yararlanmak ya da zararlarından korunmak için avlanır.
Spor amaçlı zevk ve eğlenmek için avlanmak merhamet duygularını körelttiğinden ve avcılığın amacı dışına yöneldiği için mekruhtur.
Yararlanma ve korunma sözkonusu olmaksızın veya hayvanlara eziyet için
avlanmak caiz değildir. Hz. Peygamber (s.a.) şöyle buyurur: "Kim bir
serçe kuşunu boş yere öldürürse o kuş kıyamet günü Allah'a şikâyette bulunarak der ki: Rabbim! Falanca kişi hiçbir yarar gözetmeden beni boş yere öldürdü." (Nesâî dahâyâ 43 sayd 34; Dârimî edâhî 16) Durup dururken canlı bir varlığın hedef edinilmesi yasaktır. (Buharî zebâih 25; Müslim sayd 58 59)
İmam Malik gereksiz ve aşırı avlanmayı mekruh görmüştür.
Av hayvanlarının üreme ve gelişme dönemlerinde avlanması ya da neslini
kurutacak sayıda avlanması doğru olmaz. Devlet yetkililerince konmuş av
yasağı döneminde ve avlanması yasaklanmış hayvanları avlamak da doğru
değildir.
Avlanmada avcı av âlet ve malzemesi eğitilmiş avcı hayvan ve av hayvanı konusunda bir takım şartlar aranır. Bugünkü yazıda avcı ve av âletlerini ele alalım.
Avcı
-Avcı
dinen evcil hayvan kesmeye ehil biri olmalıdır. Müslümanların ve ehl-i
kitabın (kitâbî) avladıkları yenir. Malikî ve Hanbelî mezheplerine göre akıl hastalarının ve temyiz gücü olmayan küçüklerin avladığı yenmez. Putperestlerin (müşrik) avladığı kesinlikle yenmez.
Avcının ayrıca avlaması helal olmayan kişiyle ortaklaşa av yapmaması gerekir.
-Besmeleyi kasten terk etmemiş olmalıdır; Şafiîlere göre besmele sünnet olduğu için kasten terk edilse bile hayvan yenir. Besmeleyi unutarak terk etmenin bir zararı yoktur.
Eti yenen hayvanları boğazlarken olduğu gibi silahı kullanırken ya da eğitilmiş av hayvanını salarken "bismillâhi Allahu Ekber" demek zorunludur. (Maide 5/4; En'am 6/119 121) Besmele tetiği çekerken veya avcı hayvanı av üstüne salarken çekilir.
-Avcı av niyetiyle silahını kullanmalı veya hayvanını salmalıdır. Gelişigüzel atışla vurulan hayvan yenmez.
-Avcı silahını kullanırken veya hayvanını salarken avın peşinden gitmeli başka bir işle meşgul olmamalıdır. Avcının görevi Avcı peşinden gittiği takdirde yaralı hayvanı ölü bulunca yiyebilir. Ancak avını takip etmemesi durumunda av hayvanını daha sonra bulacak olursa av başka bir sebeple ya da yarlandığı halde kesilmeden ölmüş olabileceği için yenmez.
-Kara avcısı ihramlı olmamalıdır. (Maide 5/1-2 95-96)
Av Alet ve Malzemeleri
-Av âleti kesici delici ya da parçalayıcı olmalıdır. Ok mızrak kılıç bıçak tüfek saçma kurşun gibi yaralayıcı ve öldürücü âletlerle öldürülen av hayvanı yenir. Malzemenin vücuda girmesi delmesi veya kesmesi gerekir (Maide 5/94:elinizin ve mızraklarınızın erişebileceği av) Taş sopa vb.şeylerle yara açmadan öldürülen hayvan yenmez; yara açılmışsa yenir. Ezerek darbeyle öldürülen yenmez; bu tür av hayvanları "mevkûze" (darbeyle öldürülmüş) gibidir. (Maide 5/3)
Hz. Peygamber (s.a.) bu konuda kendisine mi'râd denilen bir ucu keskin diğer ucu küt âletle yaptığı avı sorunca şu cevabı vermiştir: "Keskin yeriyle vurduysan ye. Küt yeriyle vurduysan yeme çünkü o darbeyle öldürülmüş demektir." (Buharî zebâih 1 39 ; Müslim sayd 3)
-Atılan bıçak vb. âlet avı yaralarsa canlılığını koruyorsa av hemen usulünce kesilir ve böylece eti yenir.
av hayvanlarıyla ilgili. Günümüzde avlanmak helâl midir? Bazıları
günümüzde et ihtiyacını karşılamak eskisi gibi zor olmadığından
avlanmayı iyi görmüyorlar. Zevk için avlanmakla ihtiyaçtan avlanmak
diye ayırt etmek mi lâzım? Yoksa avladığınız hayvanı eğer yiyorsanız
zevk için dahi olsa günah mıdır?
Avlanmanın Hükmü
Avlanmak normal olarak mübahtır: "İhramdan çıktığınızda avlanabilirsiniz." (Maide 5/2. Ayrıca bk. Maide 5/94)
Eti yenen av hayvanları genellikle etleri için avlanır. Eti yenmeyen av hayvanları ise post kürk kıl diş gibi bazı organlarından yararlanmak ya da zararlarından korunmak için avlanır.
Spor amaçlı zevk ve eğlenmek için avlanmak merhamet duygularını körelttiğinden ve avcılığın amacı dışına yöneldiği için mekruhtur.
Yararlanma ve korunma sözkonusu olmaksızın veya hayvanlara eziyet için
avlanmak caiz değildir. Hz. Peygamber (s.a.) şöyle buyurur: "Kim bir
serçe kuşunu boş yere öldürürse o kuş kıyamet günü Allah'a şikâyette bulunarak der ki: Rabbim! Falanca kişi hiçbir yarar gözetmeden beni boş yere öldürdü." (Nesâî dahâyâ 43 sayd 34; Dârimî edâhî 16) Durup dururken canlı bir varlığın hedef edinilmesi yasaktır. (Buharî zebâih 25; Müslim sayd 58 59)
İmam Malik gereksiz ve aşırı avlanmayı mekruh görmüştür.
Av hayvanlarının üreme ve gelişme dönemlerinde avlanması ya da neslini
kurutacak sayıda avlanması doğru olmaz. Devlet yetkililerince konmuş av
yasağı döneminde ve avlanması yasaklanmış hayvanları avlamak da doğru
değildir.
Avlanmada avcı av âlet ve malzemesi eğitilmiş avcı hayvan ve av hayvanı konusunda bir takım şartlar aranır. Bugünkü yazıda avcı ve av âletlerini ele alalım.
Avcı
-Avcı
dinen evcil hayvan kesmeye ehil biri olmalıdır. Müslümanların ve ehl-i
kitabın (kitâbî) avladıkları yenir. Malikî ve Hanbelî mezheplerine göre akıl hastalarının ve temyiz gücü olmayan küçüklerin avladığı yenmez. Putperestlerin (müşrik) avladığı kesinlikle yenmez.
Avcının ayrıca avlaması helal olmayan kişiyle ortaklaşa av yapmaması gerekir.
-Besmeleyi kasten terk etmemiş olmalıdır; Şafiîlere göre besmele sünnet olduğu için kasten terk edilse bile hayvan yenir. Besmeleyi unutarak terk etmenin bir zararı yoktur.
Eti yenen hayvanları boğazlarken olduğu gibi silahı kullanırken ya da eğitilmiş av hayvanını salarken "bismillâhi Allahu Ekber" demek zorunludur. (Maide 5/4; En'am 6/119 121) Besmele tetiği çekerken veya avcı hayvanı av üstüne salarken çekilir.
-Avcı av niyetiyle silahını kullanmalı veya hayvanını salmalıdır. Gelişigüzel atışla vurulan hayvan yenmez.
-Avcı silahını kullanırken veya hayvanını salarken avın peşinden gitmeli başka bir işle meşgul olmamalıdır. Avcının görevi Avcı peşinden gittiği takdirde yaralı hayvanı ölü bulunca yiyebilir. Ancak avını takip etmemesi durumunda av hayvanını daha sonra bulacak olursa av başka bir sebeple ya da yarlandığı halde kesilmeden ölmüş olabileceği için yenmez.
-Kara avcısı ihramlı olmamalıdır. (Maide 5/1-2 95-96)
Av Alet ve Malzemeleri
-Av âleti kesici delici ya da parçalayıcı olmalıdır. Ok mızrak kılıç bıçak tüfek saçma kurşun gibi yaralayıcı ve öldürücü âletlerle öldürülen av hayvanı yenir. Malzemenin vücuda girmesi delmesi veya kesmesi gerekir (Maide 5/94:elinizin ve mızraklarınızın erişebileceği av) Taş sopa vb.şeylerle yara açmadan öldürülen hayvan yenmez; yara açılmışsa yenir. Ezerek darbeyle öldürülen yenmez; bu tür av hayvanları "mevkûze" (darbeyle öldürülmüş) gibidir. (Maide 5/3)
Hz. Peygamber (s.a.) bu konuda kendisine mi'râd denilen bir ucu keskin diğer ucu küt âletle yaptığı avı sorunca şu cevabı vermiştir: "Keskin yeriyle vurduysan ye. Küt yeriyle vurduysan yeme çünkü o darbeyle öldürülmüş demektir." (Buharî zebâih 1 39 ; Müslim sayd 3)
-Atılan bıçak vb. âlet avı yaralarsa canlılığını koruyorsa av hemen usulünce kesilir ve böylece eti yenir.
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz