Join the forum, it's quick and easy

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

GothiC Edebiyat

Aşağa gitmek

GothiC Edebiyat Empty GothiC Edebiyat

Mesaj tarafından _NeRiSSa_ C.tesi Haz. 05, 2010 2:13 pm

Sapık arzularGothiC Edebiyat Virgul günahlar…Yalnız Canavarlar
Değişen Düzene Karşı

GotikGothiC Edebiyat Virgul on sekizinci yüzyılın
ortalarından itibaren popüler bir tür olarak ortaya çıktığından beriGothiC Edebiyat Virgul saygın edebiyat sınıfına
dahil edilmese de varlığını değişen zamana karşı çıkarak sürdürdü.
Fransız devrimi gibi toplumsal değişikliklerin ve köklü sosyal
hareketlerin yaşandığı bir dönemde korkunç hayaletlerGothiC Edebiyat Virgul gizemli şatolarGothiC Edebiyat Virgul doğaüstü ve şeytani güçlerGothiC Edebiyat Virgul tutku ve şehvetin
aşırılıkları ile dolu bir anlatının ortaya çıkması ilk bakışta şaşkınlık
uyandırsa daGothiC Edebiyat Virgul Aydınlanmayı
reddedip Ortaçağın karanlık ve batıl inanışlarına dönüş olarak
bakıldığında değişikliğe direnme ve muhafazakârlık olarak görülebilir.
Gotik romanların ilk örnekleri arasında temelde romans olanGothiC Edebiyat Virgul yanı sıra korku ve dehşet
öğeleri de barındıranlar çoğunlukta. Korku öğeleri denince de Ortaçağın
ezici dinî baskısının körüklediği şeytanî güçlerGothiC Edebiyat Virgul öte dünyadan gelip bu
dünyadakileri etkileri altına alan hayaletlerGothiC Edebiyat Virgul ruhlarGothiC Edebiyat Virgul cadılar ve büyücüler bir
çırpıda sayılabiliyor. Kötü güçlerin etkisi altına giren insanlar toplum
düzeninin izin vermediği her tür çılgınlığı ve aşırılığı yapıyorlar:
kendi kardeşleriyle yatıyorGothiC Edebiyat Virgul ölüler ve canavarlarla
sevişiyorGothiC Edebiyat Virgul ölümcül günahların
hepsini işliyorlarGothiC Edebiyat Virgul sonuçta da kötüler
cezalarını buluyorGothiC Edebiyat Virgul bazen dünyevî bazen de
uhrevî bir güç tarafından hadleri bildiriliyor. Bu temelde romantik ve
eğlendirici ama aynı zamanda gizemli ve tahrik edici üslûpGothiC Edebiyat Virgul türün yazar ve okuyucuları
arasında kadınların çok olmasının nedenini de açıklıyor.
Gotik edebiyatın vatanı olarak Kuzey Avrupa görülüyorGothiC Edebiyat Virgul ama ücra ve rüzgârlı
tepelerde inşa edilmiş şatolarıGothiC Edebiyat Virgul hayalet söylenceleriGothiC Edebiyat Virgul karanlık ve kasvetli
atmosferiyle İngiltere’nin ve İskoçya’nın bu türdeki yeri ayrı. Yazarlar
Kuzey Avrupalı olunca gizem de Avrupanın güneyine iniyorGothiC Edebiyat Virgul Gotik romansların mekânı
çoğunlukla Akdeniz ülkeleri… Türün en çok referans verilen ürünü
Frankenstein’ın İngiliz Shelley’lerin İtalya’daki evlerinde Lord
Byron’ın da hazır bulunduğu gece sohbetleri sırasında doğmuş olmasınaysa
diyecek bir şey yok!
Gotik her zaman yerleşik düzene ve ahlâk kurallarına karşı çıkmaktanGothiC Edebiyat Virgul aşırıya varmaktanGothiC Edebiyat Virgul abartmaktanGothiC Edebiyat Virgul kısaca “ileri gitmek”ten
yana olmuş. 18. yüzyılın sonlarında yayınlanan The Monk’un (Keşiş)
yarattığı skandal bu ileri gidişin kanıtı. Keşiş - bir romans başlığıyla
yayımlanan kitaptaGothiC Edebiyat Virgul cemaati tarafından abartıya
varan bir hayranlıklaGothiC Edebiyat Virgul neredeyse bir tanrı gibi
sevilen ve saygı duyulan bir keşişin kapıldığı hırs ve şehvetle yapıp
ettikleriGothiC Edebiyat Virgul özellikle
eleştirmenleri hezeyana sürüklemişti. 7 Haziran 1796 tarihli The British
Critic’de şöyle deniyor: “ŞehvetGothiC Edebiyat Virgul cinayetGothiC Edebiyat Virgul ensest ve insan doğasını
lekeleyen her tür vahşet mazeret üretmeye olanak bırakmadan bir araya
getirilmiş. Özür niyetine genel ve çok pratik bir ahlâk anlayışı var:
Büyü ve sihirle uğraşmaya gerek yokGothiC Edebiyat Virgul şeytan eninde sonunda sizi
ele geçirecek! Parlak yeteneklerin bu tür felaketler üretmekte
kullanıldığını görmek bizi üzüyor.”
Gerçi bütün Gotik eserler bu tür eleştirilerle karşılanmadıGothiC Edebiyat Virgul azınlıkta olsalar da
Gotiğin altın çağının yazarları Ann Radcliffe ve Horace Walpole’ün
eserleri hem eleştirmenlerin hem de okuyucuların zevkine hitap ediyordu.
Özellikle Radcliffe’in eserleri hem çok okundu hem de bolca taklit
edildiGothiC Edebiyat Virgul Radcliffe ise çok okunan
bir yazar olarak kalemiyle para kazanma ayrıcalığına sahip olmuştu.
Elbette bunda yazarın Gotik unsurları sosyal düzeni güçlendirmeye uygun
dozda kullanmasıGothiC Edebiyat Virgul hikâyelerinin temelde
‘erdem ve sadakati güçlendirme’ amaçlı dersler mahiyetinde romantik
metinler olması önemli bir etken.
Gotik etkilerGothiC Edebiyat Virgul bu türe doğrudan
dahil edilmeyen Uğultulu Tepeler ya da Jane Eyre gibi romantik dönem
eserlerinde de boy gösteriyor. Medeniyetten uzak eski malikanelerGothiC Edebiyat Virgul çeşitli egzotik ülkelerden
gelme eşyalarla dolu yüksek tavanlı loş salonlarGothiC Edebiyat Virgul gizli geçitlerle dolu uzun
koridorların romantik Gotik tarzından kasvetli gri şatolarınGothiC Edebiyat Virgul örümcek ağlarıyla kaplı
soğuk mahzenlerinGothiC Edebiyat Virgul iğrenç sürüngenlerle dolu
yeraltı geçitlerinin korku Gotiğine uzanan çeşitlilikte mekânlar Gotiğin
vazgeçilmez unsurları. Bu heybetli ama karanlıkGothiC Edebiyat Virgul büyük ama gizemliGothiC Edebiyat Virgul terkedilmiş görünen ama
doğaüstü varlıklarla dolu yapılarGothiC Edebiyat Virgul içlerinde yaşayanların iç
dünyalarını yansıtıyor ve davranışlarını belirliyor. Uğultulu Tepeler’in
Heathcliff’i romanın kadın kahramanı için bir arzu nesnesiyse deGothiC Edebiyat Virgul bize anlatılan özellikleri
canavarımsıGothiC Edebiyat Virgul vahşi bir hayvanı
andıranGothiC Edebiyat Virgul kaba saba birini getirir
gözler önüneGothiC Edebiyat Virgul tıpkı kayalıkların
üstünde tek başına rüzgârlara karşı dikilen malikanesi gibi… Bu mekânlar
içlerindeki ahlâk dışıGothiC Edebiyat Virgul garip ve olağanüstü olaylar
devam ettiği sürece ayaktadırlar çoğu zaman. Gülün Adı’nda ya da Jane
Eyre’da olduğu gibi gizem çözülüp düzen yeniden sağlanırken yakılıp
yıkılıp giderler. Bu noktada Gotik anlatıların çift taraflı olduğu
görülebilir: Toplumsal düzeneGothiC Edebiyat Virgul dinî inanışlara ya da
adetlere karşıGothiC Edebiyat Virgul aykırıGothiC Edebiyat Virgul acayip ve tutarsız olaylar
dizisi çoğunlukla kahramanların doğru yola dönmeleri ile son bulur.
Böylece otorite yeniden sağlanmışGothiC Edebiyat Virgul toplum düzeni de korunmuş
olur. Ama anlatı her çeşit aşırılığı ve canavarlığı hoş gören bir yoldan
gelerek varmıştır bu sonuca.
Canavarlar ve şeytanî güçlerin zamanla şekil değiştirmesine de
şaşırmamak gerekGothiC Edebiyat Virgul 18 yy.’ın hayaletleriGothiC Edebiyat Virgul lanetleri ve şatolarıGothiC Edebiyat Virgul endüstri devrimiyle
birlikte 19 yy.’da laboratuvarlarda yaratılan insanlaraGothiC Edebiyat Virgul bilimin karanlık ürünlerine
ve bilimadamlarına dönüştü. Tutuculuk bu sefer bilime ve teknolojiye
karşı direnmeye başlamıştı. Dr. Jekyll ve Mr HydeGothiC Edebiyat Virgul geliştirdiği ilacı kendi
üzerinde denediğinde saygın kişiliğinden sıyrılıp bir suçluya dönüşen
Dr. Jekyll ve ikinci kişiliği Mr. Hyde’ın öyküsü. Bastırılmış vahşet ve
cinsellik dürtüleri ortaya çıkan doktorGothiC Edebiyat Virgul bunlarla başetmekte
zorlanır ve doğanın ilahî dengesini bozduğu için de ölümle
cezalandırılır. Bir başka çılgın bilimadamı öyküsüGothiC Edebiyat Virgul tıpkı Dr. Frankenstein gibi
canavarı kendi laboratuvarında yaratan ve Tanrı tarafından
cezalandırılan haddini bilmez bir bilimadamı…
19 yy.’ın meşhur detektifi Sherlock Holmes’un maceralarında da Gotik
birçok öğe olduğunu düşünmüyor musunuz? Öncelikle mantıkla çözülemez
göründüğü için gizemli güçlere atfedilen cinayet ve suçlarGothiC Edebiyat Virgul Holmes’ün keskin zekası ve
garip öngörüsü ile egzotik Doğu kaynaklı bir zehireGothiC Edebiyat Virgul dilsiz bir köleye ya da
Afrika kökenli bir büyüye bağlanır. Ama Holmes’ün neredeyse hastalıklı
mantığı cinayetlerin uyandırdığı korku ve dehşet hissini yok etmeye
yetmez. A. C. Doyle mantığın yılmaz savunucusu kahramanını en doğaüstü
görünümlü maceralara atarkenGothiC Edebiyat Virgul yalnızca bilimin
yanılmazlığını mı kanıtlamaya çalışmıştır?
20 yy.’da ise korkutucu gelen artık doğaüstü güçler değilGothiC Edebiyat Virgul teknolojinin insanın
ruh-beden bütünlüğü üzerindeki etkisi. TeknolojiGothiC Edebiyat Virgul sağladığı düzenGothiC Edebiyat Virgul denetim ve otoriteyle esas
tehdit kaynağı halini almış durumda. Artık öbür dünyadan gelen ne idüğü
belirsiz yaratıklardan değilGothiC Edebiyat Virgul kendi elimizle yarattığımız
ve beslediğimiz dünya düzeninin baskısındanGothiC Edebiyat Virgul her an her yerde
izlenmekten korkuyoruz.

Kafka Değişim’i yazarken bireyin sosyal düzen karşısında gerileyip
çatlamasınıGothiC Edebiyat Virgul Dava’da yasa ve
devlet düzeninin insanı nasıl doğaüstü bir güç gibi kıskıvrak
yakaladığınıGothiC Edebiyat Virgul tam bir Gotik
anlayış taşıyan Şato’daysa otorite figürünün çözümsüz bilinmezliğini ele
alıyordu. Kafka’nın eserlerindeki korku ve dehşetinGothiC Edebiyat Virgul türün belirleyicilerinden
Edgar Alan Poe’nun canavar gorilinden ya da ölümcül sarkacından daha az
etkili olduğunu kim söyleyebilir?
Tüm bunlara bakıp artık Gotik anlatılar kalmadığını düşünüyorsanız çok
da haksız sayılmazsınız. Her zaman popüler kültürden beslenen GotikGothiC Edebiyat Virgul terketmek üzere olduğumuz
yüzyılda sinema ile yeni bir aktarım kanalı edindi ve Gotik romanlar
sinemanın ilk günlerinden bu yana hep ilgi gördü. Ama Boris Karloff’un
30′larda canlandırdığı canavarı ile 90′larda Robert de Niro tarafından
ete kemiğe büründürülen arasında ciddi farklar olduğu da bir gerçek.
İkincisi bir bakışta daha ürkütücü görünse deGothiC Edebiyat Virgul birincinin soğukGothiC Edebiyat Virgul mesafeli ve tamamen yabancı
haline sahip değil. Fazla insanîGothiC Edebiyat Virgul fazla dünyevî. Değişen
sadece Mary Shelley’in canavarı değilGothiC Edebiyat Virgul Bram Stoker’ın Kont
Dracula’sı da bu değişimden payını alıyor. Tıpkı Coppola’nın filmindeki
aşkı için her şeyi göze alan tutkulu Dracula gibi. AşırılıklarıGothiC Edebiyat Virgul düzen dışılıkları ve
gariplikleri törpülenmişGothiC Edebiyat Virgul neredeyse bu dünyaya ait
olmak için uğraşan yaratıklara dönüşmüş durumdalar. Onlardan korkmuyorGothiC Edebiyat Virgul acıyoruz. Onlara gülmüyorGothiC Edebiyat Virgul bakıyor ve anlayış
gösteriyoruz. Ne kadar romana sadık kalındığı iddia edilse deGothiC Edebiyat Virgul bu uyarlamaların orijinal
dehşet duygusunu daha insani duygularla değiştirdiği açık.

Korkuya ya da romansa fazla kaymadanGothiC Edebiyat Virgul ürperti ve tutkuyu
kararında tutarak herkese uygun hale gelen sinemasal Gotik tarzın bir
başka örneği iseGothiC Edebiyat Virgul Gotik yönetmen sıfatını hiç
şüphesiz hakeden Tim Burton tarafından çekilen Edward Scissorhands
(Makas Eller). Çılgın bir bilimadamı tarafından yaratılan Edward son
derece naif karakteriyle Dr. Frankenstein’ın hedeflediği adam! Ama
yaratıcısı onu tamamlayamadan ölünce koca şatoda (başka nerde
olabilirdi?) tek başına kalıyorGothiC Edebiyat Virgul bir gün satıcı bir kadın
tarafından bulunana kadar. Ama ellerinin yerinde makaslar olan Edward ne
kadar insancıl olsa da (hem âşık olupGothiC Edebiyat Virgul hem de herkes tarafından
sevilen biri haline gelmeyi başarıyor) yine de Frankenstein’ın canavarı
gibi ebedî yalnızlığa mahkumdur.
Gotik anlatıda aşırılıkla birlikte ortaya çıkan gülme tepkisinin komedi
filmlerinde kullanılması da evcilleşen Gotik için bir örnek. Bu tür
filmlerdeGothiC Edebiyat Virgul Gotik romanları
okurken hissedilen garip korku hissine eşlik eden biraz sinirli bir
gülme yerine düpedüz neşe var. Gotik canavarlarGothiC Edebiyat Virgul cadılar ve yaratıklarla
dalga geçilen Addams Ailesi bu anlayışın en popüler örneği.
Neyse ki Gotik anlayışı taşıyan ve başarıyla sürdüren başka bir tür var:
bilimkurgu. Gotiğin geçmişe referans vererek yaptığını bilimkurgu
geleceği göstererek yapıyor. “Şimdi” hakkında başka bir zamandan
bahsetmenin rahatlığıyla fikir yürütmekGothiC Edebiyat Virgul zamanı zemini belirsiz bir
çağda özgürce hayal kurabilmek bilimkurguyu bugünün zincirlerden
kurtarıyor. Tıpkı mantığı ortadan kaldırarak Gotik anlatıyı mümkün kılanGothiC Edebiyat Virgul denetlenemeyen doğaüstü
güçler gibi…
Karanlık bir gelecek düşlemekGothiC Edebiyat Virgul geçmişin canavarlarını
makinelereGothiC Edebiyat Virgul hayaletlerini
holografik görüntülereGothiC Edebiyat Virgul çılgın bilim adamlarını
yeni çılgın bilim adamlarına dönüştürüyor. Türün öne çıkan örneklerinden
Neuromancer’ın bilgisayarlara bağımlı insanlarıGothiC Edebiyat Virgul uyuşturucu ve vahşet içinde
yaşayan toplulukları ile nöral ağlarGothiC Edebiyat Virgul Gotik edebiyatın dinden
çıkmışGothiC Edebiyat Virgul doğaüstü güçlerin etkisine
girmiş kahramanları ve bir şatonun gizli geçitlerinin aldığı yeni
biçimler.
19 yy.’da DoğuGothiC Edebiyat Virgul Batının korku ve
arzularını yansıttığı bilinmez bir diyarkenGothiC Edebiyat Virgul 20 yy. sonlarında yerini
başka gezegenlere ve kıyamet sonrası Kaotik Dünya’sına bırakmış durumda.
Gotik edebiyatın doğudan gelen kötücül karakterlerinin ve
yaratıklarının yeriniGothiC Edebiyat Virgul dünya dışı varlıklar ya da
makineler aldı.
Philip K. Dick’in kaleminden çıkan Do Androids Dream Of Electric
Sheep’den uyarlanan bilimkurgu sinemasının başyapıtlarından Bıçak Sırtı
(Blade Runner) sürekli karanlık ve yağmurlu atmosferiGothiC Edebiyat Virgul Frankenstein’da olduğu gibi
kendilerini yaratanla yüzleşmek için geri dönen androidleriyle özünde
fena halde Gotik.
Makineler tarafından iradesi elinden alınmış insan ırkının karanlık
geleceğini öngören ve kurtuluşun “inanç” beslemekte olduğunu söyleyen
tipik bir Gotik anlatı örneği de çok yakın tarihli Matrix filmi.
Yine de Gotik edebiyatın tamamen terkedildiğini söylemek doğru olmazGothiC Edebiyat Virgul fantastik edebiyat diye
adlandırılan türde eser veren yazarların çoğu Gotik edebiyatın
unsurlarını kullanıyor. Tolkien’ın Yüzüklerin Efendisi’nde düşlediği
dünyaGothiC Edebiyat Virgul teknoloji karşıtı ve
geçmişe dönük. Çok satarların en çok satanı Stephen King’in Medyum’u
(The Shining) ıssız bir otelde bir süre önce işlenen korkunç
cinayetlerinGothiC Edebiyat Virgul bekçi olarak kalan
ailenin babasını nasıl çıldırttığı üzerine tam bir korku abidesi.
Eco’nun Gülün Adı’sıysa doğrudan Ortaçağa dönüyor ve bir manastırda
işlenen gizemli cinayetleri Holmesvari bir din adamına çözdürüyor.
Doğrudan Gotik olarak adlandırılan hikayeler yazan H. P. Lovecraft’ı da
unutmamak gerek. Türkçede sadece Mitos tarafından basılan Gotik Öyküler
isimli tek bir seçkiyle okunabilen Lovecraft türün kararlı
takipçilerinin baştacı. Lovecraft’ın hikâyeleri ürkünç ve dehşet verici
kaynağı bilinmez güçleriGothiC Edebiyat Virgul insanın doğa karşısındaki
çaresizliği gibi karanlık konuları işliyor.
Oscar Wilde’ın Dorian Gray’in Portresi’nden Iris Murdoch’un Tek Boynuzlu
At ve Melekler Zamanı’naGothiC Edebiyat Virgul Goethe’nin Faust’una kadar
sınırları genişletilebilenGothiC Edebiyat Virgul romansdan korkuya
çeşitlemeleri bulunan Gotik anlatının temel formülüGothiC Edebiyat Virgul 1797 tarihinde yazarı
bilinmeyen şu sözlerin kaleme alındığı günlerden bu yana yine de pek
değişmedi:
“Yarısı harabe haline gelmiş eski bir şato alGothiC Edebiyat Virgul
Bazıları gizliGothiC Edebiyat Virgul bir sürü kapısı olan
uzun bir koridor.
Üç tane yeni ceset.
Sandık ve mengenelerde bir sürü iskelet…
Hepsini karıştırGothiC Edebiyat Virgul bir kaplıcada yatağa
gitmeden önce üç cilt olarak alınacak şekilde.”
_NeRiSSa_
_NeRiSSa_
•Demir Baş •
•Demir Baş •

<B>Mesaj Sayısı</B> Mesaj Sayısı : 733
<B>Rep Sayısı</B> Rep Sayısı : 3623
<B>Kayıt tarihi</B> Kayıt tarihi : 24/05/10
<B>Yaş</B> Yaş : 27

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz