Join the forum, it's quick and easy

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Farabi'nin Felsefesi

Aşağa gitmek

Farabi'nin Felsefesi Empty Farabi'nin Felsefesi

Mesaj tarafından GoDFaTHeR Paz Mayıs 09, 2010 11:21 am

FilozoflarFarabi'nin Felsefesi Virgulll o zamanlar Allah’ın
doğayıFarabi'nin Felsefesi Virgulll nitelikleri ve
onun hayat ilişkisi hakkında sert bir şekilde tartışıyorlardı.
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll bu konuda hangi durumu
tutuyordu?
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll her varlığı iki tipe
ayırmıştır. Şöyle yazar : “VarlıklarFarabi'nin Felsefesi Virgulll iki tipten oluşur.
Birinci tipeFarabi'nin Felsefesi Virgulll varlıkları gereksiz
olmayan özden çıkan maddeler aittir. Bu tip maddeler «olası gerçek»
adını alırlar. Diğer tipeFarabi'nin Felsefesi Virgulll daima ve gerekli
varlıkları ortaya çıkan özden oluşan maddeler aittir. Bu tip maddeler
«gerekli gerçek» adını alır.” Olası gerçek nedir?
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll var olmak için neden
olması gerektiğini; eğer bir şey var olacaksaFarabi'nin Felsefesi Virgulll kesinlikle diğerinin
yardımıyla olacağını söyler. IşıkFarabi'nin Felsefesi Virgulll gerçekte sadece güneş
olduğunda var olur. OFarabi'nin Felsefesi Virgulll güneş varsa var olabilirFarabi'nin Felsefesi Virgulll ama kendi doğasında
gerekli varlık olmaz. Eğer güneş varsaFarabi'nin Felsefesi Virgulll o zaman ışık kesinlikle
var olur. Bu olası varlıkFarabi'nin Felsefesi Virgulll birinci nedenin varlığını
gösterirFarabi'nin Felsefesi Virgulll zira olası maddeler
sürekli zorunluluğaFarabi'nin Felsefesi Virgulll yani birinci varlığa
gelir. Demek ki olası maddelerin amacıFarabi'nin Felsefesi Virgulll sanki uzak değilmiş deFarabi'nin Felsefesi Virgulll ona varlık verene
gerekliymiş gibidir. Çünkü maddelerFarabi'nin Felsefesi Virgulll kendi kendine varlık
veremez; onlar için sürekli onlara varlık veren kesin bir varlık
olmalıdır.
El-Farabi mutlak varlıktan ne anlıyordu? Filozof şöyle cevap verir :
“Doğasıyla belirtilen varlıkFarabi'nin Felsefesi Virgulll eğer var olmayan olarak
farzedilirseFarabi'nin Felsefesi Virgulll bu soyuttur. Onun
varlığıFarabi'nin Felsefesi Virgulll onun dışında
olamaz. OFarabi'nin Felsefesi Virgulll maddelerin varlığı için
birinci neden olur.”
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll mutlak varlıktan soyut
varlıkFarabi'nin Felsefesi Virgulll yani nedensiz
varlıkFarabi'nin Felsefesi Virgulll her tür
eksiklikten özgürFarabi'nin Felsefesi Virgulll en değerli ve en eski
varlıkFarabi'nin Felsefesi Virgulll her tür madde ve
biçimden bağımsız olarak tanımladığı Allah’ı anlıyordu. “OFarabi'nin Felsefesi Virgulll sentezle olmaz. Allah
tektir ve O’nun ortağı yoktur. Eğer tek olmasaydıFarabi'nin Felsefesi Virgulll o zaman diğerleri
hayatın mükemmelliğinde ona benzerlerdi; ama bu mümkün değil; OFarabi'nin Felsefesi Virgulll bir yönden farklıdır. Bu
bakımdan onlardan her biri diğerinden farklıdırFarabi'nin Felsefesi Virgulll onların varlığının
parçasını oluştururFarabi'nin Felsefesi Virgulll öyle ki onlarda genel
olan diğerinde özeldir. O zaman parça (sentez) birliği olurduFarabi'nin Felsefesi Virgulll bu da imkânsızdır. Allah
sadece olurFarabi'nin Felsefesi Virgulll onu belirlemek
(sınırlamak) mümkün değildirFarabi'nin Felsefesi Virgulll zira belirleme
sentezdir.” AllahFarabi'nin Felsefesi Virgulll El-Farabi’ye göre
yarattığı dünyadan uzaktır. El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll Aristo’nunFarabi'nin Felsefesi Virgulll Allah’ın kendi varlığı
dışında kalan ayrıntılarını bilmediği düşüncesini benimsedi.
Bu şekilde felsefenin genel sorununu ideolojik ve teolojik ruh içinde
çözen El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll sonradan çözümünü ilk
baştaki kararında değişiklik yapan ve idealist karardan ayrılanFarabi'nin Felsefesi Virgulll teolojik katmanlar
kütlesi arasında materyalist fikirlerini gerçekleştiren kayıtlar ve
yorumlarla donattı.
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll bütün hayat sistemini
Yunanistan’ın eski filozoflarının benimsediği teoriye uygun olarak
kurar. HayatFarabi'nin Felsefesi Virgulll birbirini tamamlayanFarabi'nin Felsefesi Virgulll yıldızların
gösterdiğinden daha uzak karesel biçimli gökyüzünün bileşimidir. Geri
kalan gök yüzlerinden her biriFarabi'nin Felsefesi Virgulll gezegenlerden birini
içine alır. Dünyanın sekiz gökyüzünün hepsi merkezindedir. El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll bu sisteme hareketsiz
yıldızların gökyüzünde yayılan gökyüzünü ekledi ve ona ilk gökyüzü
dedi. AristoFarabi'nin Felsefesi Virgulll göğün hareket nedeninin
Tanrı olduğunu söylüyordu. “Her gökyüzü aklaFarabi'nin Felsefesi Virgulll her hareketsiz gezegen de
akıllı ruha sahiptir.”
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll gök yüzlerinin hepsiniFarabi'nin Felsefesi Virgulll onların hareket etmesini
düzenleyen bir ruhu olduğunu sanıyordu. Bu ruhlarFarabi'nin Felsefesi Virgulll gücünü göğün aklından
alırFarabi'nin Felsefesi Virgulll zira bütün
akıllarFarabi'nin Felsefesi Virgulll güçlerini
hareketin ilk uyarıcısından alırlar. El-Farabi şöyle der : “Daha
gökyüzünün ve yıldızların hareketinde herhangi bir rol oynamayan onuncu
hareket bilinci vardır. Hareket bilinciFarabi'nin Felsefesi Virgulll ayın yörüngesinde
bulunanFarabi'nin Felsefesi Virgulll yani varlık ve
yokluk dünyasının yörüngesinde olan dünya anlamına gelir. Bu bilinç bir
taraftan dünya ruhlarının varlık nedeniFarabi'nin Felsefesi Virgulll diğer taraftan dört temel
elementin (yani suyunFarabi'nin Felsefesi Virgulll havanınFarabi'nin Felsefesi Virgulll ateşin ve toprağın)
gökyüzü yardımıyla varlık nedeni olur. Gökyüzünün hareketinden ve
onlardan birinin diğeriyle ilişkisinden çeşitli oranlarda ve karakter
bakımından çeşitli hareketlerle karışan dört element ve sonuçta beden
oluşur. Dört elementten oluşan bedenFarabi'nin Felsefesi Virgulll onun tarafından hareket
yeteneği veren sıcak ve soğuk gücüneFarabi'nin Felsefesi Virgulll bir de onun tarafından
hareketi kavrama yeteneği veren nemlilik ve kuruluk gücüne sahiptir.”
El-Farabi’ye göre bütün bedenFarabi'nin Felsefesi Virgulll ilk madde ve biçimden
oluşur. Biçimin temeliFarabi'nin Felsefesi Virgulll biçimi taşıması için
yaratılan maddedir. MaddeFarabi'nin Felsefesi Virgulll değişim ve gelişimi
içinde ilk nedenden bağımsız ve sonsuzdur. Burada El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll Aristo’nun ebedi dünya
teorisini izlemiştir. Ama İslâm dogmasının sınırlarını aşmamak içinFarabi'nin Felsefesi Virgulll Aristo’nun dünyanın
ebediliği teorisiniFarabi'nin Felsefesi Virgulll dünyanın yaratılması
dini öğretisiyle uzlaştırmayı denemiştir.
El-Farabi’ye göre dünyaFarabi'nin Felsefesi Virgulll gerekli bir sıra halinde
basamaklar yoluyla biçim ve maddenin oluştuğu ilahi bir yerdir.
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll Tanrı’yı doğanın kendi
kendineFarabi'nin Felsefesi Virgulll onun süreçlerinin
ise karakter bakımından doğal olduğunun altını çizerek ilk nedenden
dünya yapısı olarak farzeder. MaddeninFarabi'nin Felsefesi Virgulll biçiminin değişmesine
rağmen sürekli bir temeli olduğunu söyler.
Bu şekilde El-Farabi’nin felsefesinin başlangıç prensipleriFarabi'nin Felsefesi Virgulll doğa olaylarının
açıklanmasında acıyı ve Tanrı’nın mutlak kudretini dogmatik olarak
örnek göstermekten ileri gitmeyen İslâm skolastiğine karşı yönelmiştir.

DünyaFarabi'nin Felsefesi Virgulll El-Farabi’ye göre
maddi cisimlerden oluşur : AteşFarabi'nin Felsefesi Virgulll suFarabi'nin Felsefesi Virgulll toprak ve onlarla aynı
türden buharFarabi'nin Felsefesi Virgulll alevFarabi'nin Felsefesi Virgulll taşlar ve onlarla aynı
tür cisimlerFarabi'nin Felsefesi Virgulll bitkilerFarabi'nin Felsefesi Virgulll hayvanlar. Akıldan yoksun
ve akıllı canlılara doğal cisimler adını verir.
El-Farabi’ye göre ilk elementlerin çeşitli karışımlarıFarabi'nin Felsefesi Virgulll evreni biçimlendirir.
El-Farabi şöyle der : “Bu şekilde gök cisimlerinin hareketiFarabi'nin Felsefesi Virgulll bu oluşumların birbirine
etkisiyle birleşir ve bu birleşimden büyük diğer karışımların ve
birleşimlerin çokluğu ortaya çıkar. Bu karışımların her tipinde çok
sayıda bireysel cisim oluşur. Gök alanı altında bulunan doğal
cisimlerin varlığının nedenleri bunlardır.”
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll bütün doğa olaylarınıFarabi'nin Felsefesi Virgulll doğa kanunlarından yola
çıkarak açıklamaya çalışır. Şöyle yazar : “Bütün gök cisimleriFarabi'nin Felsefesi Virgulll özellikle harekete
geçmeleri sayesinde genel bir doğaya sahiptirler.”
BilimadamıFarabi'nin Felsefesi Virgulll bütün doğa olaylarının
nedenlerini gök cisimlerinin yer değiştirmelerinde arayan astrologları
eleştirir. Sanki bazı yıldızların mutlulukFarabi'nin Felsefesi Virgulll diğerlerinin de mutsuzluk
getirdiği düşüncesini yanlış sayar. Gökyüzünün doğası her yerde
ayrıdır. Onun fikrine göre sadece astronomi ve matematik gerçek
bilgiler verir. El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll Aristo’nun “Ahlâk”
eserinin yorumunda en yüksek yararınFarabi'nin Felsefesi Virgulll sadece bizim dünyamızda
olduğunu yazar.
El-Farabi’nin akıl öğretisi büyük ilgi çeker. “Akla Dair” adlı tezindeFarabi'nin Felsefesi Virgulll ilahiyatın rasyonalist
ruhunun oluşumu olarak insan aklını inceler. “Ruh sadece o zamana kadar
ihtimal durumunda olan harekete yönelirFarabi'nin Felsefesi Virgulll sonuncu ise gerçeğin
varlığında oluşur. İhtimalin gerçeğe bağımlılığıFarabi'nin Felsefesi Virgulll insan aklının özünü
karakterize eder.” Bu durumFarabi'nin Felsefesi Virgulll El-Farabi’yi faal insan
aklını insanın sağlıklı düşünceye sahip olması ve aklını iyiyi kötüden
ayırmak için kullanmasına göre kavramaya götürür.
El-Farabi şöyle yazar : “Eğer insanFarabi'nin Felsefesi Virgulll teorik düşünce
yeteneğinin sonucuyla mutluluğu kavrasaydıFarabi'nin Felsefesi Virgulll önüne belli bir amaç
koyarFarabi'nin Felsefesi Virgulll hırsı doğuran
gücünün etkisi altında ve düşünce yeteneğinin sonucuylaFarabi'nin Felsefesi Virgulll tasavvur ve duygu
gücünün sonucuyla yeterlilik için gerekeni yaparFarabi'nin Felsefesi Virgulll sonra da hırsı doğuranFarabi'nin Felsefesi Virgulll gücünü yöneten
organlarının sonucuyla bu hareketleri gerçekleştirdi. O zaman insanın
bütün hareketleri erdemliFarabi'nin Felsefesi Virgulll ve harikulâde
olacaktır.”
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll kavrama teorisi
sorunlarıyla da uğraşıyordu. BiliminFarabi'nin Felsefesi Virgulll dünyayı kavrama aracı
görevi yaptığını söyler. BilimleriFarabi'nin Felsefesi Virgulll teorik ve pratik olarak
ayırır. Teorik olanlar mantıkFarabi'nin Felsefesi Virgulll doğa bilimleriFarabi'nin Felsefesi Virgulll metafizik; pratik
olanlar da ahlâk ve politikadır. Bilim üç temel elementi içerir : Tam
konuFarabi'nin Felsefesi Virgulll inanılır gerçekler
ve kanıt. BunlarFarabi'nin Felsefesi Virgulll üç kaynağa sahiptir :
DuyuFarabi'nin Felsefesi Virgulll akıl organları ve
akıl olgunluğu. Duyu ve akıl organları yardımıyla dolaysız bir
kavramaya erişilir. Akıl olgunluğu iseFarabi'nin Felsefesi Virgulll cisimlerin temelini
korumaya imkân verir. Onun fikrine göre gerçek bilimFarabi'nin Felsefesi Virgulll akıl olgunluğunda
kurulur.
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll mantıkta gerçeği yalandan
ayırmak için gereken silahı gördü. Mantık öğrenimini bu nedenle son
derece değerli sayıyordu. “MantıkFarabi'nin Felsefesi Virgulll aklın temelidir; çünkü
inanç yolunda gider ve hatalardan sakınır. MantıkFarabi'nin Felsefesi Virgulll sentaksın dile ait olduğu
gibi akla aittir.”
MantıkFarabi'nin Felsefesi Virgulll El-Farabi’ye göre
gerçekle ilişkisine bağlı olarak iki kısma ayrılır. Birinci kısım
kavrama ve belirleme teorisini içerirFarabi'nin Felsefesi Virgulll ikinci ise hükümFarabi'nin Felsefesi Virgulll sonuç ve kanıt
teorisidir.
Gerçek hükümler için temel olmak üzere bilimadamıFarabi'nin Felsefesi Virgulll belirli bir durumdan
sonuç ve kanıt süreci yoluyla geçmenin gerekli olduğunu söyler. Mantığın
amacıFarabi'nin Felsefesi Virgulll kanıtları
öğrenmektir; çünkü kanıtFarabi'nin Felsefesi Virgulll gerekli bilgiye
ulaştırır. El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll “kanıt teorisinde gerçek
için bilime doğru yolu gösteren mantığın metodolojisi” der.
El-FarabiFarabi'nin Felsefesi Virgulll mantığın en yüksek
prensibi olarak karşıtlık kanununu gösteriyordu. Bu kanuna göre her
durumun adalet ve gerekliliğinin ve aynı zamanda karşıt adaletsizlik ve
imkânsızlığının bir algılama parçasında açık olduğunu söyler.
El-Farabi’ye göre “tek ve aynı madde var olmaz ve tek aynı zamanda var
olmaz”. Sonraki bütün bilimlerin öğrenimi ve doğru düşünmesine yardım
eden bilim olarak mantığa ve bu arada felsefeye bakışFarabi'nin Felsefesi Virgulll o dönem için cesur ve
ilerici sayılırdı.
El-Farabi’nin kavrayış teorisiyle ruh öğretisi psikolojisiFarabi'nin Felsefesi Virgulll sarsılmaz olarak
birbirine bağlıdır. Düşünürün açık materyalist durumlarıFarabi'nin Felsefesi Virgulll idealist ve teolojik
görüşleriyle birleşir.
GoDFaTHeR
GoDFaTHeR
Farkımız*Tarzımız*
Farkımız*Tarzımız*

<B>Mesaj Sayısı</B> Mesaj Sayısı : 3016
<B>Rep Sayısı</B> Rep Sayısı : 455
<B>Kayıt tarihi</B> Kayıt tarihi : 30/04/10

https://kopuk1.forum.st

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz