Join the forum, it's quick and easy

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Miraç Kandili İle İlgiLi!!

Aşağa gitmek

Miraç Kandili İle İlgiLi!! Empty Miraç Kandili İle İlgiLi!!

Mesaj tarafından GoDFaTHeR Çarş. Mayıs 12, 2010 9:56 pm

tevhid19-08-06Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 17:04
Soru:
Peygamber Efendimiz Allah Teâlâ'yı miracda gördü müMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll gördü ise bu nasıl bir
görmedirMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Peygamber efendimiz ile
Allah Teâla arasında bir perde olduğu bu perde aradan kalkınca
Peygamberimizin Allah Teâlayı gördüğü ve dayanamayıp bayıldığıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Allah Teâla ile konuştuğuMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll hatta Allah Teâla'nn
Peygamber Efendimize Hazreti Ebubekir'in sesi ile hitab ettiğiMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Peygamber efendimize
namazın farz olanı elli rekat olarak bildirildikten sonra Hazreti Musa
(aleyhisselâm) ile olan konuşması ve namazın beş vakte indirilmesi
hususunda Peygamberimizin Hazreti Musa (aleyhisselâm) ile Allah Teâla
arasında gidip gelmeler sonunda namazın beş vakte indirildiği
anlatılmakta. Biz Mirac bahsinde Allah Teâla'yı nasıl tenzih etmemiz
lazım ve bu anlatılanları nasıl anlamalı ve nasıl iman etmeliyiz?

Cevap:
Rahmet Peygamberi'nin (s.a.) miracı eşsiz bir mucizedir; mucize olduğu
için de insanların bilgi araçları ile bilmeleriMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll tecrübe etmeleri mümkün
olmayan tarafları vardır. Miracın ruh ve beden beraberliği içinde mi
yoksa yalnızca ruh ile miMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll rüyada mı uyanık iken miMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll bir kere mi birden fazla
mı olduğuMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll miracda Resûlullah'ın
Rabbini görüp görmediği gibi konular eskiden tartışıldığı gibi bugün de
zaman zaman tartışma konusu olmaktadır. Bu sebeple yukarıdaki soruyaMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll üç arkadaşımla beraber
hazırladığımız ve yakında Diyanet İşleri tarafından basılacak olan
Kur'an Yolu isimli tefsirimizden de geniş alıntılar yaparak uzunca bir
cevap vermek istiyorum.
Hz. Peygamber'in Mekke'deki Mescid-i Haram'dan Kudüs'teki Mescid-i
Aksâ'ya götürülmesi şeklinde gerçekleşen olağanüstü olay İslâm
kaynaklarındaMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll âyet metnindeki ilgili
fiilin mastarı olan ve "geceleyin yürümeMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll gece yolculuğu" anlamına
gelen isrâ kelimesiyle anılır. Bu yolculuğunMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll hadislerde anlatılan
göklere yükseltilme safhasının da dahil olduğu tamamı ise "yükselmeMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll yukarı tırmanma"
anlamındaki "urûc" kökünden türetilmiş olan ve "yükselme vasıtasıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll âleti" manasına gelen
mi'râc kelimesiyle ifade edilmektedir. İsrâ suresinin ilk âyetinin meali
şöyledir:
"Bir geceMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll kendisine bazı
âyetlerimizi gösterelim diye kulunu Mescid-i Haram'dan çevresini mübarek
kıldığımız Mescid-i Aksâ'ya götüren Allah eksikliklerden münezzehtir. OMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll gerçekten işitendirMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll görendir."

Hz. Muhammed'in peygamber oluşuyla başlayanMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll putperestlerin
müslümanlar üzerindeki baskılarıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Peygamber ailesiyle az
sayıdaki müslümanlara karşı muhtemelen risâletin altıncı yılında
başlayıp üç yıl süren ve büyük acılar getiren ekonomik ve sosyal boykota
dönüştü. Bu boykotun ardından ResûlullahMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll kısa aralıklarla sevgili
eşi Hz. Hatice ile amcası ve hamisi Ebû Talib'i kaybetti. Resûlullah'ın
bu kayıplardan duyduğu büyük üzüntü sebebiyle bu yıla "hüzün yılı"
denildi. İşte bu acılı olayların ardından Yüce AllahMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll bir bakıma sevgili
ResûlünüMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll sabır ve tahammülü
dolayısıyla hem teselli etmek hem de ödüllendirmek istedi ve bunun için
genellikle mirac diye anılan büyük mucizevî olayı gerçekleştirdi.
Yukarıda mealini verdiğimizMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll İsrâ sûresinin 1. âyeti
ile Necm sûresinin ilk âyetleri mirac olayına işaret etmektedir; aynı
konuda hadis mecmualarında da 45 kadar sahâbî vasıtasıyla bizzat Hz.
Peygamber'den bilgiler nakledilmiştir. Ancak özellikle bu hadislerdeki
ayrıntılı malumat değişik yorumlara yol açacak nitelikte olduğu için
miracın tarihi ve nasıl cereyan ettiği hakkında farklı bilgiler
verilmiştir. Yaygın kabule göre miracMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll peygamberliğin 12. veya
13. yılında (Muhammed Hamîdullah'a göre hicretin 9. yılında; bk. İslâm
PeygamberiMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll İstanbul 1972Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll IMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 92) vuku bulmuştur.
Konuyla ilgili çok sayıda hadis bulunmakta olup özellikle Buhârî'nin
el-Câmiu's-sahîh'inde ("Salât"Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 8; "Bed'ü'l-halk"Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 6; "Mi'râc"Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 42; "Tevhid"Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 37) yer alan hadislere
göre bir gece Hz. Peygamber Kâbe'nin avlusunda (diğer bazı rivayetlerde
amcasının kızı Ümmühânî'nin evinde) "uyku ile uyanıklık arasında bir
durumdayken" Cebrâil yanına geldiMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll göğsünü açarak kalbini
zemzemle yıkadıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll sonra Burak denilen bir
binek üzerinde onu göklere yükseltti (Başka bazı rivayetlere göre Hz.
Peygamber önce Kudüs'teki Mescid-i Aksâ'ya götürüldü). Semanın birinci
katında Hz. ÂdemMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll ikinci katında Hz. İsa ve
Hz. YahyaMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll üçüncü katında Hz. YusufMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll dördüncü katında Hz.
İdrisMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll beşinci katında
Hz. HarunMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll altıncı katında Hz. MusaMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll yedinci katında ise Hz.
İbrahim ile görüştü. Kur'an'da "sidretü'l-müntehâ" (hudut ağacı) denilen
ve bir görüşe göre (bk. ŞevkânîMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll VMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 124) yaratılmışlarca
bilinebilirlerin son sınırını işaretlediği kabul edilen hudut noktasının
ötesine Cebrâil'in geçme imkanı olmadığı için Hz. PeygamberMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Refref denilen bir araçla
tek başına yükselmesini sürdürdü. Bu sırada kendisine evrenin sırlarıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll varlığın kaderiyle
hükümlerin tesbiti için görevli meleklerin çalışmaları gösterildi.
Nihayet bir yoruma göre (bk. ŞevkânîMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll VMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 123) bir beşerin beşer
olma özelliğini koruyarak Allah'a yaklaşabileceği son noktaya kadar O'na
yaklaştı (Ancak -aşağıda açıklanacak- ağırlıklı yoruma göre buradaki
birbirine yaklaşma Cebrail ile Hz. Peygamber arasında olmuştur; geniş
bilgi için bk. Necm 53/8-9).
Kulun Rabbine selâm ve ihtiramını arzettiğiMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Allah'ın da Peygamber'ine
selâmla hitap ettiği ve inananlara esenliklerin dile getirildiği
"et-Tahiyyât" duasındaki diyalogun mirac olayı sırasında gerçekleştiği
kabul edilir. Mekandan münezzeh olan Allah Teâlâ ile Kur'an'ın "âlemlere
rahmet" olarak gönderildiğini bildirdiği Hz. Muhammed arasında insan
idrakinin kavramaktan âciz olduğu bir şekilde gerçekleşen bu buluşma
sırasında Resûlullah'aMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll içlerinden günahkâr
olanlar -eğer affedilmezlerse- bir süre cehennemde cezalandırıldıktan
sonra bütün ümmetinin cennete kabul buyurulacağı müjdelendi; ayrıca
kendisine bir hediye olarak Bakara sûresinin "Âmene'r-resûlü..." diye
başlayan son iki âyeti verildi; İslâm'ın en temel ibadetlerinden beş
vakit namaz emredildi. Bazı rivayetlere göre miracdan dönüş sırasında
kendisine cennet ve cehennem ile buralarda bulunacak insanların
durumları gösterildi. Nihayet semâdan Kudüs'e indirildiMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll kendisini burada önceki
peygamberler karşıladılar ve onu kendilerine imam yaparak arkasında
topluca namaz kıldılar. En sonunda Hz. Peygamber Mekke'den ayrıldığı
noktaya getirildi. Yine Buhârî'deki rivayetlerin birinin sonunda
("Tevhid"Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 37; TaberîMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll XVMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 5) "Peygamber uyandı ki
Mescid'i Haram'dadır" denilmektedir.
Söz konusu hadislerin baş kısmında miracın Hz. Peygamber "uyku ile
uyanıklık arasında" bir durumdayken başladığıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll uyandığında kendisini
Mescid-i Haram'da bulduğu şeklindeki ifadeler dolayısıyla bu olayın
bedenle gerçekleşen bir yolculuk mu olduğuMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll yoksa bunun bir tür
rüyada vuku bulan ruhanî bir durum mu olduğu hususunda erken dönemden
itibaren tartışmalar yapılmıştır (meselâ bk. TaberîMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll XVMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 5; İbn KesîrMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll VMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 40-41). Biri uykuda
diğeri uyanıkken olmak üzere iki miracdan bahsedildiği de olmuştur.
Müfessirlerin çoğunluğu miracı Hz. Peygamber'in hem bedeni hem de
ruhuyla uyanıkken yaşadığı bir olay olarak düşünmüşlerse de onun
uykudayken veya uyanık olarak fakat sadece ruhen yaşanmış bir hadise
olması da değerini ve önemini azaltmaz. Çünkü genel bir ilke olarak
vahiy yollarından birinin de rüya olduğu kabul edilir. Nitekim bu
sûrenin 60. âyetinde mirac olayı kastedilerek "sana gösterdiğimiz
rüya..." şeklinde bir ifade yer almaktadır. Buradaki rüya kelimesinin
uyanıkken görme anlamına gelebileceği gibi bundan uykuda görülen rüyanın
kastedilmiş olabileceği de belirtilmektedir (meselâ bk. TaberîMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll XVMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 110; İbn ÂşûrMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll XVMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 146). Ayrıca Hz. İbrahim
de oğlu İsmail'i kurban etme emrini rüyasında almıştı (Sâffât 37/102).
AncakMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll mirac Hz.
Peygamber'in tamamen mucizevî bir tecrübesi olduğundan onu illâ da aklın
kalıpları içinde açıklamanın gerekli olmadığı muhakkaktır. Taberî'ye
göre AllahMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll kulunun ruhunu değilMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll mutlak bir ifadeyle
kulunu geceleyin götürdüğünü ifade buyurduğuna göre "Peygamber sadece
ruhuyla miraca çıkmıştır" diyerek âyetin anlamını sınırlamaya hakkımız
yoktur (XVMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 26).

"1-2- İndiği sırada yıldıza andolsun ki bu arkadaşınız ne sapıtmış ne de
eğri yola gitmiştir. 3- Kişisel arzularına göre de konuşmamaktadır. 4- OMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll kendisine indirilmiş
vahiyden başka bir şey değildir. 5-7- OnuMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll çok güçlüMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll üstün niteliklerle
donatılmış biri öğretti. OMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll ufkun en yüce
noktasındayken asıl şekliyle göründü. 8- Sonra yaklaştıkça yaklaştı. 9- O
kadar ki iki yay kadar hatta daha yakın oldu. 10- (Allah) kuluna ne
vahyettiyse vahyetti. 11- Gözün gördüğünü kalp yalanlamadı. 12- Şimdi
siz şüpheye düşüp gördükleri hakkında onunla tartışmaya mı
kalkışıyorsunuz! 13-14- Andolsun ki onu bir başka iniş esnasında da
Sidre-i Müntehâ'nın yanında gördü. 15- Ki onun yanında huzur içinde
kalınacak cennet vardır. 16- O an Sidre'yi bürüyen bürümüştü. 17- Göz ne
kaydı ne de hedefinden şaştı. 18- Hiç kuşkusuz oMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Rabbinin âyetlerinden en
büyüğünü görmüştü" (Necm: 1-18).
18. âyetteki "Hiç kuşkusuz oMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll... görmüştü" anlamındaki
cümlede öznenin Hz. Peygamber olduğu açıktır; fakat onun neyi gördüğünü
şu mânalardan biriyle açıklamak mümkündür: a) Rabbinin âyetlerinden en
büyüğünüMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll b) Rabbinin en büyük
âyetlerinden bir kısmınıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll c) Rabbinin en büyük
âyetlerini gördü. Bunlardan ilk mânayı tercih eden müfessirlerden
bazıları bunu Cebrâil'i görmesi şeklinde açıklamışlarMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll bazıları da Hz.
Peygamber'in Rabbini görmüş olması ihtimali üzerinde durarak bu konuyu
geniş biçimde tartışmışlardır. İbn Abbas'tan meşhur olarak nakledilen
rivayette Peygamber'in Rabbini gözüyle gördüğü belirtilirkenMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll kendisine bu konuda soru
sorulan Hz. Âişe bu ihtimali reddetmiştir. İbn Mes'ud ve Ebû Hüreyre'den
meşhur olarak nakledilen rivayet de bu yöndedir. İslâm âlimleri de bu
rivayetleri Allah'ın zâtıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll sıfatları ve görülmesine
ilişkin âyet ve hadislerle birlikte değerlendirerek iki eğilimi de
savunan açıklamalar yapmışlardır. Bazı âlimler de Peygamber'in Allah'ı
gözüyle değil kalbiyle gördüğüMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Allah'ın zâtının değil
sıfatının tecelli ettiği gibi telifçi yorumlar ortaya koymuşlardır. Bu
noktada unutulmaması gereken bir husus daMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll anlatılan oluş ve
tecellilerin cennet gibi farklı bir âlemdeMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll farklı varlık boyutundaMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll farklı şartlar içinde
gerçekleştiğidir; cennette ise her müminin Rabbini göreceği
bilinmektedir.
Büyük Tefsir alimi Elmalılı'nınMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Necm suresinin tefsirinde
miracla ilgili yorumları verirken ara ara kaydettiği ve önemli
bulduğumuz kendi tercihiyle ilgili düşüncelerini şöyle toparlamak
mümkündür: ResûlullahMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Cebrâil'i Kur'an'ın her
inen parçası esnasındaMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll hangi sûrete girmişse
öyle görüyordu. Gerçek sûretinde ise bir defa Miraç'tan önce gördüMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll o vakit Cebrâil
Resûlullah'a inmişti. Bir kere de Miraç'tan inerken gördüMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll bunda Resûlullah
Cebrâil'e doğru iniyordu ve Cebrâil Sidre-i Müntehâ'nın yanında onu
karşılıyordu. Hz. Peygamber namaz konusunda birkaç defa inip çıkmış
olduğundan 13. âyetteki "nezleten uhrâ" tamlamasını "son bir iniş"
şeklinde düşünmek daha mânidar olur. Dolayısıyla ufukta istivâ etmeyi
(doğrulmayı) Hz. Peygamber'in kendisine yapılan talim (öğretme) üzerine
nübüvvet ilminde yükselip istikametini alması (en yüksek ufukta istivâ
etmesi) şeklinde anlamak uygun olur. Cebrâil'in talimi üzerine
Resûlullah en yüksek ufukta istivâ ile kalmamışMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll ondan sonra Allah
Teâlâ'ya doğru yaklaşmıştır. Bu durumda 8. âyetteki yaklaşmanın
Resûlullah hakkında olduğuMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll cezbe (çekme) mânası
içeren "tedellâ" fiiliyle de onun cezbedilmesinin yani aşağıdan yukarı
doğru çekilip çıkarılmasının kastedildiğiniMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll dolayısıyla burada
Mirac'a işaret bulunduğunu söyleyebiliriz. 9 ve 10. âyetlerden de şu
mâna çıkmaktadır: Mirac'ta Allah'ın has kulu olan arkadaşınız Hz.
Muhammed o istivâdan sonra Rabbine öyle yaklaştı kiMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll her vâsıta ortadan kalktı
yani Mirac'da Cebrâil dahi vâsıta olmaksızın Allah Teâlâ kuluna her ne
vahyetti ise vahyetti. 18. âyettenMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Resûlullah'ınMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Cenab-ı Allah'ın
rububiyetini gösterenMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll mutlak egemenliği
altındakilere ait hayretler uyandırıcı ve söz kalıpları içine sığmayacak
nice delilleri veya en büyük delili gördüğü anlaşılmaktadır; şu halde
bunun mahiyetini açıklamaya kalkmak bizim haddimiz değildir. Âyette
"Rabbini gördü" denmeyip "Rabbinin âyetlerinden en büyüğünü gördü"
buyurulduğuna göre bu ifadenin zâhirinden O'nun zâtını gördüğü anlamı
çıkmaz. Bu konuyu açıklarken Râzî'nin kullandığı bir ifade bize başka
bir mânayı düşündürdü: Rü'yet (görme) en büyük âyet olunca burada
"kübrâ"yı ("en büyük"ü) rü'yet ile tefsir edebiliriz. Bunu da iki yönlü
düşünmek mümkündür: a) Rabbinin âyetlerinden yani mucizelerinden en
büyüğü olan rü'yet mucizesini gördü; âhirette ümmetinin göreceği gibi
beni gördü demek olabilir. b) En büyük âyet olan rü'yetin hakikatini
gördü demek olabilir. Çünkü En'âm 6/103 âyetinde geçtiği üzere "basar"ın
(görmenin) künhünü ve dolayısıyla rü'yetin hakikatini Allah bilir. O
halde rü'yetin hakikatini görmekMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll -bir kudsî hadiste yer
alan "... artık onun kulağıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll gözü ve kalbi ben olurum"
ifadesiyle Enfâl 8/17 âyetinin mazmunu üzere- Allah Teâlâ'nın
Resûlullah'ta tecelli eden en büyük yakınlık âyet ve delillerinden olmuş
olur. Bu yoruma göre âyet-i kübrâ (en büyük delil) hakikat-i
Muhammediyye demektir. Biz de [Elmalılı]Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll sözün akışı makam-ı
Muhammedî'nin açıklanmasıyla ilgili olduğundanMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll en büyük âyetin hakikat-i
Muhammediyye olduğu kanaatini taşıdığımızı belirtmek istiyoruz. Çünkü
maksat hangisi olursa olsunMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll âyetlerin en büyüğü veya
âyetlerden en büyüğünün onda tecelli etmiş bulunduğunda şüphe yoktur
(VIIMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 4570Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 4574Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 4576Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 4577Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 4579-4580Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 4582-4583Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll4586Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 4588-4589).


Mirac olayını en sağlam kaynaklara dayanarak anlatan Hamîdullah Hoca'nın
dediği (geniş açıklamasını kitabından okumak gerekir) şudur: "Benim
acizane görüşüme göre miracın açıklanıp anlatılmasıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Allah'ın kullandığı aynı
şekil tavsif ve anlatımlarla yapılması gerekir. Kur'an ve hadislerle
verilen açıklamalara inanmak ve bunlardaMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll ahiret aleminin ele
alındığı ve insan hayal gücünün hissedebileceği ve fakat ifade
edemeyeceği konulardan bahsedildiği daima hatırlarda tutulmalıdır. Mühim
olan bir insanın Allah'a doğru yücelişiMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll yükselişidir... bunun
nasıllığı ve nerede cereyan ettiği değildir. Bu mucize tamamen
ruhî-manevî alanda cereyan etmiş bir olaydır ve bu olayın da tasavvufî
mânada olmak üzere açıklanıp ortaya konması icab ederMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll asla coğrafi ve turistik
bir seyahat olarak değil." (s.133Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll par. 249). "Miracı
maddeten ve fiilen bir yerden diğer bir yere gidişMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll bir yolculuk olarak
düşünmede ısrar eden evvelki ilim adamlarına hürmetimiz bakidir..." (s.
143Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll par.259).
Büyük mutasavvıf İmâm-ı Rabbânî miracı şöyle anlatıyor: "O'nun (s.a.)
mirac gecesinde Rabbini görmesiMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll dünyada değilMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll âhirette vaki olmuştur.
Çünkü O (s.a.)Miraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll mirac gecesi mekan-zaman
dairelerinin dışına çıkınca ve imkân âleminin darlığından kurtulunca
ezel ve ebedi bir an olarak bulduMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll başlangıç ve sonu bir
nokta olarak gördü..." (C. IMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll 283. mektup).
Süleyman Çelebi'nin eşsiz eseri Mevlid'inde okuyup dinlediğimiz mirac
olayıMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll buraya kadar
anlattıklarımızınMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll taklit edilemez
güzellikte yapılmış bir özeti gibidir:
Bir fezâ oldu o demde rû-nümâ
Ne mekan var anda ne arz ü semâ (öyle bir âlem kiMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll orada yerMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll gök ve mekan yok)

Kim ne hâlîdir ne mâlî ol mahal (O yer ne doluMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll ne de boş)
Akl u fikr emez o hali fehm ü hall... (Akıl bu hali anlayamaz ve
çözemez)

Şeş cihetten ol münezzeh Zü'l-celal
Bî-kem ü keyf ana gösterdi cemal
(Altı yönden münezzeh celal sıfatlı Allah onaMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll nicelik ve nitelikten öte
bir lutufla cemalini gösterdi).
...
Âşikâre gördü Rabbü'l-izzeti
Âhirette öyle görür ümmeti

Bî-hurûf ü lafz u savt ol Padişâh
Mustafâ'ya söyledi bî-iştibâh
(Harf ve ses olmaksızın AllahMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Mustafâ'yaMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll şüphesiz olarak konuştuMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll söz söyledi).

Âhirette (cennette) Muhammed ümmeti de Allah'ı görecekMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Allah miracda Peygamberi
ileMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll bizim bilmediğimizMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll madde ve maddi araçların
arada olmadığı bir mahiyyete konuştuMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll işte bunun gibi yine
bizim bildiğimiz ve anladığımız "görme"ye benzemeyen ve mahiyeti ondan
farklı olan bir görme ileMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll dünyadan başka bir âlemde
Rabbini de gördü. Allah ona bu kabiliyeti lütfettiği için bayılma filan
da olmadı.
Mi'rac Hz. Peygamber'e büyük bir ihsanMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll eşsiz bir armağandır;
ümmetinin de bundan büyük bir nasibi vardır. Mi'rac gecesi Hz.
Peygamber'iMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll başta mirac olmak üzere
genellikle mucizeleriMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll o gece armağan edilen
namaz ibadetinin öneminiMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll İsra sûresini ve orada
geçen diniMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll ahlaki hükümleri anmakMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll anlatmakMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll temsil etmek elbette
yararlıdır ve yapılmalıdır. Ancak gerek bunları ve gerekse başka meşru
şeyleri yapmak "miraç gecesine mahsus" bir sünnetMiraç Kandili İle İlgiLi!! Virgulll Hz. Peygamber'in örnek
olarak yaptığı bir ibadet değildir; böyle anlaşılırsa dine ekleme
(bid'at) yapılmış olur.
GoDFaTHeR
GoDFaTHeR
Farkımız*Tarzımız*
Farkımız*Tarzımız*

<B>Mesaj Sayısı</B> Mesaj Sayısı : 3016
<B>Rep Sayısı</B> Rep Sayısı : 455
<B>Kayıt tarihi</B> Kayıt tarihi : 30/04/10

https://kopuk1.forum.st

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz